“Cafetaria Soeverein opnieuw café zonder bier”

Op 9 oktober 2013

De cafetaria van de Lommelse Soeverein Arena is al wekenlang gesloten. Nochtans bood een langlopende concessie aan de Groep Van Eyck de garantie van een open kantine tussen 1 september en 30 april. Nu de uitbater er de brui aan heeft gegeven, staat de kantine leeg. “Het is jammer voor de sportieveling die na zijn fysieke inspanningen een verfrissing wil nuttigen.  Maar ook deelnemers aan de sporadische vergaderingen in het ‘congrescentrum’ kunnen niet rekenen op een koffie of broodje”, stellen Janine Merkelbach en Kristof Beckers vast. De N-VA-vertegenwoordigers in het AGB Sport & Recreatie stellen zich luidop vragen bij de uitbating van de Soevereincafetaria.

Kantine opnieuw zonder uitbater

Met de huidige sluiting is de Soevereinkantine niet aan haar proefstuk toe. Fractieleider Peter Luykx : “In het verleden hebben reeds meerdere uitbaters geprobeerd om van de cafetaria een bloeiende zaak te maken. Met het beperkt aantal bezoekers, een ongezellig interieur en gebrek aan publiciteit werd de grond van de problemen nooit aangepakt. Daarom moet de tijdrovende zoektocht naar een nieuwe uitbater steeds herhaald worden.

Achter de reden van de huidige sluiting blijft het gissen. “Naar verluidt is de ontbinding van het contract tussen de Groep Van Eyck en de laatste uitbater in de Soeverein de oorzaak. De burgemeester roept overmacht in waardoor geen van beide partijen aansprakelijk gesteld wordt voor de sluiting. Onze fractie vindt het eigenaardig dat de aanbesteding geen clausule bevat tot schadevergoeding indien de concessiehouder de doorgang van de activiteiten niet kan garanderen. De motivatie voor de sluiting verdient een onderzoek”, besluit Luykx.

Soeverein Arena geen garantie op succes

“Verder is de cafetaria commercieel verlieslatend”, vullen AGB-raadsleden Janine Merkelbach en Kristof Beckers aan. “Op de sportieve recreant na vindt de bezoeker maar moeilijk de weg naar de Soeverein. Ook wordt de inkleding van de cafetaria als ongezellig en té kaal ervaren. Tot slot wordt de onderbenutting van de Soeverein niet gecompenseerd door extra publiciteit om bijvoorbeeld gebruikers van het fietsroutenetwerk of wandelaars aan te trekken. Zoiets is onder meer mogelijk via het aanbieden van speciale formules of totaalpakketten.”