“Het jaaroverzicht van de Lommelse Stadslaan”

Op 7 december 2011

Lommel - N-VA Lommel maakt de balans op van één jaar gemiste kansen voor de Stadslaan en formuleert enkele aanbevelingen voor 2012.  Fractieleider Peter Luykx stelt vast dat men enkel nog over de vorm van de Stadslaan onderhandelt, maar niet over de aanleg van de Stadslaan zelf.   “Er bestaat onduidelijkheid over de aanvang en voltooiing van de werken, over het effect op milieu en mens. Het mobiliteitsproject gaat, nu ook een ontwerpbureau is aangesteld, de laatste rechte lijn in.               Alhoewel, recht ?”

Stadsbestuur volhardt in onwetendheid

Het stadsbestuur zal nog enkele netelige knopen moeten ontwarren wil zij de aanlegfase van de Stadslaan vlot laten verlopen. “Het Lommels verkeerscirculatieplan heeft de verkeersopstoppingen in het beste geval verplaatst. Maar ook rijden naar het noorden van de stad via de Ringlaan zorgt voor obstakels. Het stadsbestuur negeert koppig de verzuchtingen van de middenstand en de onvrede over het wooncomfort van de stadslaanstraten. Ondanks talloze kleine ingrepen is niemand tevreden : de bewoners niet, de middenstand niet en de bezoeker aan Lommel evenmin. Die blijft weg.”

Eén zekerheid : Grontmij ontwerpbureau

Uit 6 kandidaten werd de firma Grontmij – participant in LIBOST, dat de enige studie voor het verkeerscirculatieplan uitwerkte – weerhouden. RCA Group staat in voor de communicatie. “Hiermee is de kogel door de kerk : de Stadslaan komt er, de eerste raming bedraagt € 9.900.000, exclusief BTW en ereloon. N-VA onthield zich begin dit jaar bij de stemming”, aldus Peter Luykx.

Slecht rapport…

N-VA stelt ook vast dat, ondanks de aanstelling van Technum om parkeergelegenheid te onderzoeken, er geen doorbraak is. De plaatsen binnen de GRUP Mudakkers zijn beperkt. Over bijkomende publieke, al dan niet ondergrondse en betaal-plaatsen is er geen uitsluitsel. De Stationsstraat en het Michiel Jansplein zitten in het geruchtencircuit. Toegegeven, het beheer en tariefbepaling is complexe materie. Maar Stad Lommel wist dit toch ook voor de Stadslaan werd opengesteld ? Het blijft een raadsel waarom de parkeerproblematiek niet vooraf werd uitgeklaard.

…zonder gestudeerd te hebben ?

Bovendien hebben wij geen kennis genomen van de resultaten van een fijn stof-studie of een peiling die de geluidsoverlast nagaat. Ook een woonleefbaarheidstudie – toch het ultieme middel om de bewoners van de stadslaanstraten gerust te stellen – ontbreekt. “Houdt het stadsbestuur deze studies bewust achter of werden ze simpelweg niet uitgevoerd”, vraagt Peter Luykx zich af.

Fietssuggestiestroken : maat voor niets ?

De aanleg van fietssuggestiestroken op de straten van de Stadslaan werd nog niet aangevat. Een strenge winter, nieuwe wegdeklaag en natte zomer hebben de planning verstoord. Peter Luykx vraagt zich af of deze tijdelijke maatregel nog wel de moeite loont : “ Na een jaar van uitstel valt deze investering van 175.000 euro moeilijk te verdedigen. Deze tijdelijke maatregel is nodig omdat de stad eerst zelf een onveilige situatie heeft gecreëerd door woonstraten om te toveren tot Stadslaan. Deze tijdelijke oplossing wordt nu wel erg tijdelijk en dus heel duur of wil de stad de aanleg dan toch op de lange baan schuiven? Is er eigenlijk al een concrete timing?  De veiligheid van de fietser is belangrijk, maar deze bezorgdheid geldt al sinds juni 2009. Voor de zwakke weggebruiker blijft de Stadslaan gevaarlijk terrein.”

Bewoners Stadslaan ondergaan

Met het opstellen van een “Totaalplan Ruimtelijke Inpassing” zet de ontwerper zich aan het werk. Peter Luykx waarschuwt nu al voor de bezwaren : “De bewoners en middenstand toelaten aan tafel is onvoldoende. De spelregels liggen immers vast, zij kunnen enkel iets inbrengen over de heraanleg van hun woongebied. De thema’s die aan bod komen – groeninvulling, parkeergelegenheid, attractiepolen en bushaltes -  gaan voorbij aan de essentie, nl. de woonleefbaarheid en de spreiding van het toegenomen verkeer. Van een groot draagvlak is geen sprake wanneer de betrokkenen - de eigenaars op de Stadslaan - de mobiliteitsplannen niet steunen. Mogen meedenken aan snelheidsbeperkende maatregelen is slechts een doekje voor het bloeden.”

Lommel heeft kloppend hart niet terug

De middenstand haalt aan dat het verkeerscirculatieplan nefast is voor de bereikbaarheid. De middenstand startte daarom zelf een campagne op om “Lommel haar kloppend hart” terug te geven. “ Door bij te sturen en aan te passen erkent het stadsbestuur haar fouten. Samen met langlopende GRUP-procedures wordt een ongunstig klimaat gecreëerd. Bezoekers blijven weg, de enkele nieuwe handelszaken wegen niet op tegen zij die het centrum verlaten.

Aanbevelingen voor 2012

N-VA roept het stadsbestuur op om in 2012 concrete maatregelen te treffen : “De verkeerspalen aan het rondpunt aan de kerk moeten verdwijnen om de Kerkstraat nieuw leven in te blazen. Ten tweede wil onze fractie een gedetailleerde studie naar fijn stof en geluidsoverlast die de Stadslaan veroorzaakt.  Tot slot ijveren wij voor een ondubbelzinnig draaiboek dat een nauwkeurige timing toekent aan alle concrete ontwerpplannen. De eventuele uitvoering van de Stadslaan moet gekoppeld blijven aan de  bovenlokale verkeersafwikkeling”, besluit Peter Luykx.