“N-VA Lommel pleit voor beter beleid van de industrieterreinen”

Op 13 maart 2013

Het Kristalpark, zone Balendijk en Maatheide vormen samen een industriezone in Lommel van 1.337 hectare groot.  De opening van Kristalpark III  in 2011 was aanleiding voor het stadsbestuur om Lommel te promoten als industriestad.  N-VA vindt dat het stadsbestuur onvoldoende rekening houdt met de verzuchtingen  van de bedrijven ‘op’ het terrein. Peter Luykx:  “We begrijpen dat het stadsbestuur nieuwe investeerders wil aantrekken uit  o.a. Linyi, changzou of Azerbeidjan. Maar tot nader order laten de door de stad aangekondigde nieuwe bedrijven op zich wachten.  Investeer daarom in de bedrijven die er wel zijn. Zij zorgen vandaag voor tewerkstelling en inkomsten die Lommel in de huidige economische crisis meer dan ooit nodig heeft.”   Er is heel wat werk aan de winkel en sommige dossiers slepen al jaren aan. Hieronder enkele pijnpunten.

1. Het oudste zeer is de afwezigheid van een moderne en duidelijke bewegwijzering.  Voor de bedrijven betekent een betere bewegwijzering minder tijdsverlies voor transporteurs en een vlotte bereikbaarheid voor klanten. Reeds in 2006 beloofde het stadsbestuur dat zij een voorstel zou uitwerken met de lokale industriegroep. N-VA vroeg tijdens de gemeenteraden in oktober 2007, in november 2011 en in april  2012 naar een stand van zaken. Er werd wel gezocht maar zeven jaar na datum werd op het terrein nog niets gerealiseerd. De bestaande blauw en geel gekleurde infoborden zijn al meer dan 20 jaar oud en de informatie daarop is hopeloos achterhaald.

2. De organisatie van het verkeer op Kristalpark I, II,en III moet dringend verbeterd worden. Op het park is een belangrijke rol voorzien voor logistieke activiteiten. Dat betekent dat het vrachtverkeer bij uitstek vlot moet kunnen circuleren.

3. De enige toegang tot het Kristalpark en zone Balendijk verloopt momenteel via de rotonde op de N71 ter hoogte van de Gerard Mercatorstraat.  De veiligheid van deze rotonde werd al eerder in vraag gesteld na enkele ongevallen, zelfs dodelijke,  omwille van onvoldoende zichtbaarheid.  Het stadsbestuur stelt voor om het aantal rijstroken naar de rotonde te herleiden tot één i.p.v. twee, maar dat bemoeilijkt het oprijden van de rotonde. Een herkenbare signalisatie of betere verlichting van de rotonde zijn volgens N-VA noodzakelijk.

4. De rotonde op N71 is een gevaarlijke flessenhals voor het verkeer.  Fractieleider Peter Luykx zette dit punt op de agenda tijdens de voorbije gemeenteraad: “Elke hapering of vertraging op de rotonde blokkeert alle verkeer dat van en naar het industrieterrein rijdt. De bereikbaarheid maar ook de veiligheid van de industriezone komt hierdoor in het gedrang.”  Het verkeer dat de rotonde verlaat moet bovendien rekening houden met wagens die uit de Louis Pasteurstraat komen enkele meters net voorbij de ronde.  Hierdoor staat op sommige ogenblikken het verkeer op de rotonde zelfs stil!  De huidige situatie is onhoudbaar, zeker omdat na de recente aanpassingen van de N71 het verkeer dat vroeger via de Cardijnstraat of de Edward Anseelestraat kon inrijden, nu verplicht wordt ook via diezelfde rotonde te rijden. N-VA wil onderzoeken of een  tweede belangrijke ontsluiting van het industrieterrein mogelijk is.

5. Eénmaal op het terrein ondervindt vooral het vrachtverkeer grote hinder omwille van de scherpe bochten en aanwezige rotonde. De bestaande wegenis is alleszins niet ideaal voor vrachtverkeer. Bedrijven waarvoor logistiek vrachtverkeer belangrijk is, willen geen slalomwegen maar rechte en vlot berijdbare wegen.

6. Op verschillende plaatsen werden hoge borduren of varkensruggen gemetst in kasseistenen. Deze bemoeilijken het vrachtverkeer en veroorzaken schade aan de wagens die nauwelijks hun bochten kunnen maken. N-VA stelt voor om hier een vlakke horizontale verharding te maken.

7. Het stadsbestuur schrijft in haar beleidsnota dat ze wil inzetten op ondernemen.  Jammer genoeg beschikt Lommel niet over een economisch beleidsplan. Een uitgewerkte sociaal-economische analyse, ruimtelijke en demografische studie waarin de sterktes en zwaktes van Lommel geformuleerd worden is essentieel om een lange termijn beleid te bepalen. N-VA vraagt om de aanmaak van zo’n studie te begroten.

8. Lommel koos evenmin voor één schepen van economie maar versnipperde het beleid over niet minder dan drie schepenen van toerisme, middenstand en industrieterreinen. Telkens belangrijke economische bevoegdheden die volgens de N-VA beter gecoördineerd zouden worden door één schepen ondersteund door een sterke dienst lokale economie.