“Subsidievoorwaarden verenigingen botsen op veel onbegrip”

Op 9 januari 2014

Bij de opmaak van de begroting kondigde het stadsbestuur tegenprestaties aan voor de uitkering van werkingssubsidies voor Lommelse verenigingen. Deze moeten zich voortaan éénmaal per jaar ten dienste stellen van de Lommelse gemeenschap, zoniet draait de stad de subsidiekraan dicht. N-VA-fractieleider Peter Luykx stelt veel onbegrip vast bij de verenigingen. “Het verenigingsleven vragen om de taken van de stedelijke diensten uit te voeren is niet fair. Vele vrijwilligers zetten zich het hele jaar door reeds in voor de Lommelse gemeenschap. Deze maatregel verhoogt enkel de werkdruk op de verenigingen.”

Subsidiereglement aangescherpt

Lommelse verenigingen maken aanspraak op een werkingssubsidie. Een puntensysteem bepaalt daarbij het jaarlijks bedrag dat door de stad gestort wordt. Rond de jaarwisseling bezorgde het stadsbestuur de verenigingen een lijst van mogelijke taken waaruit gekozen kan worden. Een greep uit het aanbod : adressenlabels plakken voor de Jeugddienst, brieven posten, een maand de vestiaire van CC De Adelberg bemannen, het podium van het wielercriterium opbouwen, flyeren voor Beeldig Lommel. De vereniging is verplicht minstens één activiteit buiten haar regulier aanbod te organiseren, zoniet vallen alle subsidies weg.

Verhoogde druk op verenigingsleven

Fractieleider Peter Luykx noteert vooral negatieve reacties : “Het verenigingsleven staat meer dan ooit onder druk. Een onderzoek van de Koning Boudewijnstichting spreekt van financiële moeilijkheden bij 20% van de verenigingen. Naast vele administratieve taken gooit de crisis roet in het eten. Sponsors zijn minder gul. Door extra werkdruk te leggen bij de verenigingen voert de stad in feite een besparingsmaatregel in. Dit dan verkopen als “een bewijs van gemeenschapszin” is de spreekwoordelijke druppel voor bestuursploegen. Het vrijwilligerswerk dat zij week in week uit aan de dag leggen is altijd ten dienste van de Lommelse gemeenschap. Hun activiteiten zorgen er voor dat Lommel het hele jaar door leeft, en niet enkel tijdens “Lommel Leeft.”