“Weeral een nieuw zwembad in Lommel?”

Op 30 juli 2014

Het  nieuwe zwembad in Lommel werd sedert begin jaren 2000 al herhaaldelijk aangekondigd. Tot op vandaag bleef het bij woorden en loze beloften.  In HBvL van 28 juli meldt de stad dat er nog geen concrete plannen zijn, geen private partners, geen concept en zelfs geen locatie.  Niet erg geruststellend volgens N-VA raadslid Valerie van Gastel die waarschuwt: ‘Onze fractie trok  twee jaar geleden aan de alarmbel. De realisatie van een nieuw bad kan nog jaren duren.  Daarom moet zeker blijven geïnvesteerd worden in het huidige zwembad.‘

Gokken op een verlenging van de vergunning

Het huidige zwembad dateert van 1970 en werd tijdens de gemeenteraad door de meerderheid een overjaarse tante genoemd. De beslissing om een nieuw zwembad te bouwen kan op onze steun rekenen.  Maar men is ondanks de vele aankondigingen nu pas uit de startblokken geschoten.  Drie maanden voor het vervallen van de vergunning een aanvraag tot verlenging indienen, zonder renovaties aan het zwembad, is een risico. Om conform te blijven met de VLAREM-normen – het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning – zijn meer ingrepen nodig.  Het stadsbestuur gokt op een verlenging van de vergunning,  N-VA  hadden liever dat zij op zeker speelde.

Samenwerken voor een functioneel bad

Voor de N-VA moet er ook gesproken worden met naburige gemeenten om de handen in elkaar te slaan en de kostprijs te drukken. Op deze wijze bereik je een ruimer publiek en is er meer budget voor kwaliteit. Welke keuze is op lange termijn de meest interessante: een eigen zwembad of een publiek-private samenwerking?   Dat vooralsnog geen keuze gemaakt werd voor een locatie betekent dat er nog veel keuzes moeten gemaakt worden en een realisatie nog ver weg is.  N-VA Lommel wil in de eerste plaats een zuiver functioneel zwembad. Met Vossemeren in Lommel en Dommelslag in Overpelt/Neerpelt is er voldoende recreatief aanbod. Ook de kostprijs van een zuiver functioneel zwembad zal behoorlijk lager zijn, wat zich vertaalt in goedkoper zwemmen.

Wij hopen dat dit niet de zoveelste aankondiging is en  dat  dit dossier niet dezelfde kant uit gaat als het dossier van de tennishal, waarvan na bijna vijf jaar de eerste steen nog niet werd gelegd.”

Meer informatie :

Peter Luykx                                        Valerie van Gastel