27.446 euro voor modernisering vzw Akindo in Lommel

Op 29 juli 2011

Brussel / Lommel – Vlaams minister Geert Bourgeois (N-VA), bevoegd voor Toerisme, trekt ruim 27.000 euro uit voor de moderniseringswerken van vzw Akindo op de Lommelse Werkplaatsen. Deze subsidies maken een aantal structurele werken in het vakantiehuis voor maatschappelijk kwetsbare jongeren mogelijk.

Peter Luykx, Kamerlid en fractieleider van N-VA Lommel,  is tevreden dat de subsidiëring voor de moderniseringswerken op punt staat : “Akindo wordt doorheen de jaren steeds geprezen door de jongeren die hier van hun vakantie kunnen genieten. Toch werd duidelijk dat de locatie toe is aan enkele verbouwingswerken. Daarom heb ik bij minister Bourgeois ook geijverd om een positief gevolg te geven aan het restauratiedossier.”

Het vakantiehuis Akindo werd in 1967 voor het eerst in gebruik genomen. Tijdens de beginjaren werden, vaak met de hulp van vrijwilligers, verbouwingen gerealiseerd. Als erkende vzw door Toerisme Vlaanderen kon Akindo in het verleden al rekenen op een betoelaging van Toerisme Vlaanderen. Vandaag staat het vakantiehuis opnieuw voor enkele noodzakelijke verbouwingen ter verbetering en verfraaiing van de socio-culturele infrastructuur. Zo staan een aantal structurele werken gepland voor ondermeer aanpassingen voor rolstoelgebruikers. Op het gelijkboers worden 16 ramen met dubble beglazing geplaatst. De verhoging van de plafonds in de eetzaal, living en ontvangstruimte moet zorgen voor meer ruimte, lichtinval en een geluidsdempend effect. De TL-lampen worden vervangen door een duurzame en energiebesparende velichting. Om de eetzaal groter en polyvalent te amken wordt de bestaande muur vervangen door een schuifdeur. Op de eerste verdieping komen verduisterende en brandvertragende rolgordijnen.