Burgemeestershuis sluit de deuren voor de gewone Lommelaar

Op 17 oktober 2013

De N-VA-fractie neemt verbijsterd nota van de plannen van het stadbestuur om dit historische pand te sluiten voor het publiek.  De stad wil het gebouw verhuren om er een “kwalitatief” restaurant in onder te brengen.  Peter Luykx: “De verenigingen en Lommelaars die gebruik maakten van dit fraaie gerestaureerde huis staan vanaf volgend jaar voor een gesloten deur.”  Zij kunnen hier niet langer terecht voor de vele lezingen, recepties, kamerconcerten, vergaderingen, prijsuitreikingen of jubilea.  De stad geeft één van de weinige historische panden uit handen aan de privésector.

Actie Burgemeestershuis

De N-VA-fractie sloot vandaag symbolisch het Burgemeestershuis d.m.v. een groot zwart spandoek en een hangslot op het hek van het pand. Op de foto v.l.n.r. :  Fons Hamblok, Peter vander Zanden, Johan Bosmans, Valerie van Gastel, Janine Merkelbach, Karel Wieërs, Peter Luykx.

Horeca

De Lommelse horeca telt heel wat restaurants en eethuizen.  Volgens N-VA biedt Lommel voldoende mooie en betaalbare commerciële locaties in het handelscentrum om zulk een initiatief te ontplooien.  Wij herinneren ons de uitbating van “Huis Aerts” dat uiteindelijk geen succes bleek te zijn.

Unieke combinatie

Het huidige concept waarbij het park en het Burgemeestershuis gekoppeld werden,  was een succes.  Door deze twee van elkaar te scheiden gaat de meerwaarde bij bepaalde evenementen verloren.

Subsidies van Europa

De restauratie kwam tot stand onder toezicht van de Dienst voor Monumenten en landschappen en werd gerealiseerd met steun van de Europese Gemeenschap.  Het doel was, zo lezen we in de folder van het Burgemeestershuis: “De nieuwe bestemming moet bijdragen tot een vlottere communicatie tussen de stad, zijn inwoners en bezoekers.”  Een privé-restaurant lijkt ons niet aan te sluiten bij deze doelstellingen.

Kandidaat al gekend?

De korte aanbestedingstermijn die bij deze concessie voorzien wordt (voor 23 december 2013 !) doet vermoeden dat er al een kandidaat uitbater zich gemeld heeft.  Wil men echt een degelijke speler aantrekken, dan moet er voldoende ruimte gelaten worden om kandidaten aan te trekken.  Tenzij er al een kandidaat zich gemeld heeft?  Bij de toewijzing van de concessie speelt  de maandelijkse huur geen belangrijke rol.  De Stad wijst voor 50% toe op basis van “de visie op en wijze van uitbating.”  M.a.w.  De Stad “kiest” de uitbater.