Een fietspad dat geen fietspad is op een stadslaan die geen stadslaan is

Op 4 maart 2011

Lommel – Tijdens de laatste gemeenteraad keurde de Lommelse N-VA-fractie het voorstel om een ontwerper aan te stellen voor de stadslaan niet goed. “Beetje bij beetje legt dit stadsbestuur Lommel een stadslaan op die vandaag enkel onrust zaait.  Vooraleer het stadsbestuur een investering van meer dan een half miljard oude Belgische franken opstart, moet eerst een grondige evaluatie gemaakt worden”, aldus fractieleider Peter Luykx.

Het stadsbestuur organiseert een prijsvraag om de infrastructuurwerken in kaart te brengen. De eerste schatting van het totale project bedraagt € 9.900.000, exclusief BTW. Voor het ereloon komt daar nog een som tussen € 454.410 en € 632.610 bovenop. De stadslaan is bovendien slechts een onderdeel van een ruimer verkeerskwaliteitsplan waarvan het uiteindelijke kostenplaatje nog  niet gekend is.  Fractieleider van N-VA Lommel Peter Luykx : “Zonder grondige evaluatie stappen wij niet mee in dit verhaal.”

N-VA Lommel onthield zich bij de stemming over de aanstelling van een ontwerper. Een evaluatie dringt zich op na de chaotische invoering van de stadslaan op 19 juni 2010. De bewoners, de bezoekers en de middenstand blijven hun onvrede uitschreeuwen. Talloze opsmukmiddelen ten spijt,  is er nog steeds sprake van onduidelijkheid, zoekverkeer, overdreven snelheid en een gebrek aan parking. Deze gevaarlijke mobiliteitscocktail voedt de chaos en de onveiligheid in dit nieuwe Lommel. Peter Luykx : “ Het blijft onbegrijpelijk dat er eerst  een stadslaan gesuggereerd wordt die er eigenlijk geen is. De stad creëert een onveilige verkeerssituatie waardoor zij nu fietssuggestiestroken moet aanbrengen die eigenlijk geen fietsstroken zijn.  Het kostenplaatje van deze tijdelijke en denkbeeldige fietspaden bedraagt  175.000 euro.”

De beslissing om een ontwerper aan te stellen is definitief groen licht geven voor de realisatie van de stadslaan. Peter Luykx : “Het verkeerskwaliteitsplan is het belangrijkste mobiliteitsdossier in decennia. Hier en nu wordt bepaald hoe Lommel er de komende 15 jaar zal uitzien en hoe de verkeerstromen in onze stad geregeld worden. Men zou beter eerst investeren in een grondige evaluatie en in  de beloofde woonleefbaarheidstudie naar fijn stof en geluidsoverlast. Vandaag zeggen dat met deze stadslaan alles koek en ei is, is de kop in het zand steken.”