JOJO-beleid stadslaan Lommel

Op 6 april 2012

N-VA Lommel wees het stadsbestuur 18 maanden geleden al op de ondoordachte en abrupte invoering van een nieuw verkeersplan in Lommel. De recente wijziging waarbij de verkeerspalen wisselend omhoog of omlaag komen, is tekenend voor het jojo-beleid van het stadsbestuur.  Peter Luykx: “N-VA is blij dat het stadsbestuur gedeeltelijk tegemoetkomt aan de verzuchtingen van de handelaars. Maar de huidig maatregel mist alle logica. Bovendien worden de problemen voor de stadslaanbewoners en de bereikbaarheid van Lommel niet opgelost.”

N-VA deed in december nog een oproep aan de huidige meerderheid met enkele aanbevelingen over het verkeerskwaliteitsplan in Lommel. De partij was aangenaam verrast toen de VLD, die in de meerderheid zit, de standpunten van N-VA overnam. Een bijsturing bleek nodig, niet alleen van het verkeersplan maar ook van de meerderheid zelf.  Ten eerste geeft deze meerderheid toe dat de N-VA het ook inhoudelijk bij het rechte eind heeft en dat het Stadslaan-dossier fout werd aangepakt.

Jojo’s of verkeerspalen?

De verkeerspalen gaan ook niet permanent ondergronds. Tot nu toe verdwenen ze al voor het openbaar vervoer, dat blijft zo. Vanaf 1 februari zakken ze ook overdag van 9u tot 24u. Waarom eigenlijk? Is er ’s nachts zoveel doorgaand verkeer in de Kerkstraat? Het stadsbestuur argumenteert dat zo rekening wordt gehouden met het fietsverkeer van de schoolgaande jeugd. Maar die fietsen toch ook ’s middags en ’s avonds naar school en naar huis? Bovendien laat men de palen wel omhoog op woensdagnamiddagen, en ook op sommige zaterdagen van 12u tot 19u. Onduidelijkheid troef voor de automobilist. De ene keer floept de verkeerspaal omhoog, dan weer weg. Dit moet fout aflopen.  “N-VA Lommel roept het stadsbestuur op om beide verkeerspalen permanent naar beneden te laten.  Eerst moet een grondige evaluatie plaatsvinden van het hele stadslaandossier," zegt Gert Poets, voorzitter N-VA Lommel.

De meerderheid oppert ook dat aan het verkeerscirculatieplan niet geraakt wordt. Inderdaad. De nadelige gevolgen voor de stadslaanbewoners blijven. Evenzo komt er geen studie naar fijn stof of milieueffecten, blijft onduidelijk hoeveel dit hele megalomane project nu zal kosten, of er nu wel of niet fiets-sugestiestroken komen en voor hoelang, of er andere trajecten bestudeerd zullen worden, hoe de precieze timing nu verder verloopt en of er nu wel of niet definitieve nieuwe parkeerbuffers komen.