Lommel heeft spelverdeler nodig

Op 24 september 2008

Lommel – N-VA-fractieleider Peter Luykx kaartte tijdens de Lommelse gemeenteraad van 23/09 de kwaliteit van de communicatie op gemeentelijk niveau aan. Hij is van mening dat de communicatie naar de burger veel sneller kan.

Peter Luykx benadrukt dat hij allerminst kritiek uit op de prestaties van het gemeentepersoneel, maar pleit voor een structurele aanpak om de lawine aan e-mails sneller en efficiënter te verwerken. Volgens Peter Luykx bestaat een goede start uit een automatische bevestiging dat de vraag aan de bevoegde dienst wordt overgemaakt.

De aanleiding voor het agendapunt was een uitzending van Peeters & Pichal (Radio 1). Daarin werd op zoek gegaan naar de snelheid waarmee gemeentes reageerden op e-mails.  Herk-De-Stad was met 6 minuten de snelste gemeente van België. Provinciegenoot Peer sloot de top 10 met een antwoord binnen 25 minuten. Ruim 40% van de gemeentes kon na 24 uur een definitief antwoord formuleren. Vanuit Lommelse hoek was het na 7 dagen nog stil. Steeds meer burgers wenden zich tot de gemeentediensten en het stadsbestuur via e-mail en verwachten snel een duidelijk antwoord. Peter Luykx ijvert daarom voor een spelverdeler die ervoor zorgt dat alle vragen bij de juiste diensten terecht komen.

De N-VA-fractie gaat na welke mogelijkheden bestaan om de communicatie met de inwoners van Lommel te optimaliseren.