Lommel is Linyi niet

Op 7 oktober 2009

Lommel - Afgelopen zomer nodigde de Stad Lommel de Chinese stad Linyi uit om een stedenband af te sluiten.  Het is nooit verkeerd om onze horizon te verleggen en bij te leren van een zusterstad elders in de wereld. Het initiatief werd breed uitgesmeerd in de pers en genoot extra aandacht in Info Lommel. Stad Lommel verwelkomde immers een Chinese delegatie in onze stad.

Maar wat heeft Lommel in hemelsnaam te leren van deze Chinese reus? De stad telt 10,4 miljoen inwoners, is even groot als Vlaanderen, telt 3 luchthavens, wordt doorkruist door diverse belangrijke autowegen en vertegenwoordigt een jaarlijkse omzet van 71 biljoen (!) US dollars.  Los van de bedenkelijke reputatie op vlak van mensenrechten en milieu, is het  niet eenvoudig om in China voet aan grond te krijgen.  Het schaalprobleem tussen de lilliputter Lommel en de mastodont Linyi vormt een onevenwichtige basis voor samenwerking. Vele Vlaamse handelsinitiatieven vingen bot op de complexe Chinese markt. Enkel gerichte provinciale of regionale initiatieven hebben een kans op slagen.

Waarom kiest Lommel dan voor Linyi? De N-VA-fractie vroeg het tijdens de gemeenteraad van 22 september jl.  “Welke objectieven stelt de Stad Lommel bij een samenwerking met deze Chinese stad voorop en welke middelen wil zij daar voor inzettenOp welke basis worden mogelijke buitenlandse “partners” met de Stad Lommel gerekruteerd en hoe verloopt dit beslissingsproces ?”  Volgens schepene Liesbet Vanwelsenaers is de aanleiding voor de samenwerking één leverancier van één Lommels bedrijf dat in Linyi opereert. De beoogde doelstellingen van het samenwerkingsverband zijn volgens het stadsbestuur ondermeer capaciteitsopbouw van ambtenaren, lokale economie, jeugdbeleid en culturele uitwisseling. Welnu, laat ons dit even toetsen aan de situatie op het terrein.

In Linyi vond dit jaar een omvangrijke arsenicumvervuiling plaats als gevolg van illegale lozingen. Afvalwater met arsenicum bedreigde stroomafwaarts de gezondheid van een 500.000 inwoners.  Het vervuilde water komt van Yixin, een chemische fabriek die zich in Shandong bevindt. Yixin had vorig jaar een verouderde installatie aangekocht om arsenicumzuur te vervaardigen voor veevoer, maar had daarvoor geen toelating. Volledig bewust van de mistoestand werd een aparte put voor het goedje gebruikt en in het geheim geloosd. Het vervuilde water van de Nanshurivier doodt vissen in de rivier, vernietigt de oogst en is een broeihaard voor vreemde ziekten. Bodemwater is zelfs ondrinkbaar tot vele tientallen meters diep ! Bewoners moeten hun toevlucht nemen tot fleswater. Het gebrek aan controle en een efficiënt ambtenarenapparaat wordt als één van de oorzaken genoemd. Capaciteitsopbouw van ambtenaren is nu precies één van de doelstellingen die Stad Lommel beoogde. Ik vrees echter dat we onze mosterd niet in Linyi moeten halen.

De stad kwam onlangs in de pers omdat in ‘afkickkampen’ 3.000 jongeren gedurende maanden hardhandig ‘behandeld’ worden voor hun game- en internetverslaving. Een dode tiener viel te betreuren (HBVL, 07/08/2009). Zonder medeweten van de ouders krijgen kinderen in sommige klinieken schoktherapie ! Schoktherapie ? In het westen populair in de jaren ’20-’30, maar afgevoerd omwille van ethische kwesties…Zo ook in de psychiatrische kliniek in de stad Linyi waar dr. Yang Yongxin de scepter zwaait.  In een interview met Beijing News vertelde Yang over de door hem gecreëerde xingnao-therapie (‘hersenontwakingstherapie’), waarbij een kleine stroomstoot door de hersenen gaat (De Telegraaf 16/07/09). “Jeugdbeleid en jongerenuitwisseling”, zei u ?

In de provincie Shandong, waar Linyi gesitueerd is, werden in 2005 zeker 7.000 vrouwen gedwongen gesteriliseerd. Hoogzwangere vrouwen die het eenkindbeleid overtraden, zagen hun ongeboren zonen of dochters chemisch vermoord. De blinde advocaat en mensenrechtenactivist Chen Guancheng hielp dorpsbewoners een rechtszaak aan te spannen tegen de lokale autoriteiten van Linyi City. De situatie van Chen Guancheng blijft zorgwekkend. Guangcheng zit nog steeds vast in de Linyi City -gevangenis. Op 16 juni 2007 is hij op bevel van de gevangenisbewaarders ernstig in elkaar geslagen door een aantal medegevangen. Ondanks zijn verwondingen wordt een medische behandeling hem onthouden. In de Linyi-gevangenis worden politieke gevangenen systematisch mishandeld.  Amnesty International rapporteert hierover veelvuldig.  “Cultuurbeleid en culturele uitwisseling”, zei u ?

Samenwerkingsverbanden, zustersteden, internationale betrekkingen,…allemaal goed en wel.  Maar laat ons in Lommel de voetjes stevig op de grond houden en vooral onze keuze voor een zusterstad niet laten bepalen door de toevallige samenwerking van een lokaal bedrijf dat hierdoor enige promotie verwerft. Het zorgt er wel voor dat het stadsbestuur een belabberd figuur slaat.