Lommelse Stadslaan is ongewenst en onbetaalbaar

Op 8 augustus 2013

Sinds de invoering van het nieuwe mobiliteitsplan in juni 2009, gaf het stadsbestuur ruim 620.000 euro uit aan de voorbereiding  van de kleine ring rond Lommel. Na 4 jaar weet de Lommelaar nog steeds niet wanneer de bewuste Stadslaan gerealiseerd zal worden en hoeveel hij hiervoor zal moeten betalen. Tot op vandaag betaalde hij al wel  620.000 euro voor een “voorlopige” kleine ring die loopt via onvoldoende uitgeruste woonstraten. Het totale plaatje zal echter meer dan 13 miljoen euro ofwel een half miljard oude Belgische franken kosten. Het huidige mobiliteitsplan is niet alleen ongewenst maar ook financieel niet haalbaar.

Ingrepen Stadslaan kostten tot nu toe ruim 620.000 euro

Fractieleider Peter Luykx vroeg bij het stadsbestuur de reeds gemaakte kosten in functie van het verkeerscirculatieplan op. Diverse voorbereidingen en geleverde werken kloppen vandaag af op 621.649,73 euro, inclusief BTW.  Werken in functie van de verkeerscirculatie vormen met ruim 315.000 euro de grootste uitgave, gevolgd door de aanleg van de rode fietssuggestiestroken ter waarde van 103.500 euro.  Andere uitgaven zijn de opmaak van een centrumstudie (89.600 euro),  een algemene visie van ontwerper Grontmij (77.500 euro) en onderhandelingen over grondwervingen (15.000 euro). De communicatie sluit met de organisatie van klankbordgroepen en infosessies (7.100 euro) en een luxueuze  infobrochure (13.000 euro) de rij. “620.000 euro aan voorbereidingen maar er was wel geen geld voor een voorafgaandelijk onderzoek naar geluidsoverlast, fijn stof en trillingen. De woonleefbaarheid is precies de grote bekommernis van de stadslaanbewoners, aldus Peter Luykx.

Definitieve kostprijs Stadslaan ?

Hoe het ontwerp van de Stadslaan er ongeveer zal uitzien is geweten. Daar kreeg de Lommelaar in volle verkiezingscampagne een luxueuze folder voor in de bus.  Maar over de totale kostprijs en een juiste timing van de werken van de ‘kleine ring’ bestaat totaal geen duidelijkheid.   In haar beleidsnota voor 2013  (punt 5.4 doelstellingbudget : werkzaamheden stadslaan) voorziet  het schepencollege 100.000 euro. Een lachertje in verhouding met de totale kost als je weet dat er al 620.000 betaald werd. De definitieve kostprijs zou bovendien wel eens meer dan het twintigvoudige kunnen bedragen. Tijdens de gemeenteraad van februari 2011 sprak het stadsbestuur van een eerste ruwe raming voor het totale project : 9.900.000 euro, exclusief BTW. Het verwachte ereloon zou tussen 454.410 euro en 632.610 euro exclusief BTW liggen. Peter Luykx: Dus circa 13 miljoen euro ofwel een half miljard oude Belgische frank enkel voor de heraanleg van de stadslaanstraten. En dan wordt geen rekening gehouden met vergoedingen voor de onteigeningen. Deze stadslaan is een onbetaalbaar project voor Lommel.” Wordt dit na de tennishal, het nieuwe zwembad en de paarden- manège het zoveelste aangekondigde project dat uiteindelijk nooit gerealiseerd wordt ?