Lommelse oppositie roept bijzondere gemeenteraad samen

Op 31 maart 2014

De oppositiepartijen N-VA en CD&V roepen een extra gemeenteraad samen. Op de raadszitting van morgenavond wordt de werking van de stedelijke diensten, het nieuwe organigram en het bestuurscollege geëvalueerd. In een geheime zitting vraagt de oppositie een toelichting over het op non-actief zetten van de topambtenaren van de gemeentelijke administratie. N-VA en CD&V benadrukken hun wens om geen extra zitpenning uit te keren voor deze gemeenteraadszitting.

Topambtenaar op non-actief geplaatst

Afgelopen week werd één van de topambtenaren van de Stad Lommel op non-actief geplaatst. N-VA en CD&V richten hun vragen tot het schepencollege over de werking van de gemeentelijke administratie. De Lommelse oppositie maakt zich zorgen over de juridische, financiële en organisatorische gevolgen van deze beslissing.

Evaluatie bestuurscollege en stedelijk organigram aan de orde

Met deze beslissing zet de Stad Lommel sinds januari 2013 reeds haar derde topambtenaar uit zijn functie. Toen werd een nieuw organigram met gewijzigde organisatie goedgekeurd. “Een jaar later werd slechts een beperkte interne evaluatie van dat bestuurscollege uitgevoerd. In de nazorg van deze evaluatie werden enkele vage afspraken geformuleerd. De oppositie eist daarom een grondige externe evaluatie met een grondige bevraging van het voltallig persooneel en een doorlichting van de werking van de diensten. Alleen zo kunnen de efficiëntie en de werkzaamheden van het bestuurscollege grondig geëvalueerd worden”, klinkt het bij de fractieleiders Peter Luykx (N-VA) en Nancy Bleys (CD&V).