N-VA : “Inning leegstand verviervoudigd op 4 jaar tijd”

Op 1 juni 2012

De heffing op leegstand van woningen en gebouwen brengt het Lommelse stadsbestuur steeds meer op. “N-VA Lommel stelt vast dat de leegstand in Lommel de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen is. Dat blijkt nu ook uit de cijfers die onze fractie heeft opgevraagd. Waar in 2008 nog 5.050 euro werd geïnd, bracht de heffing op leegstand in 2011 reeds 21.000 euro op. Zowaar een verviervoudiging op 4 jaar tijd”, deelt N-VA-fractieleider Peter Luykx mee.

Inning leegstand brengt meer op

Tussen 2008 en 2012 steeg de leegstand in Lommel van 7,9 naar 8,9 % . Dat is meer dan het Limburgse gemiddelde van 8,2 %. N-VA Lommel ontving cijfers voor de periode 2008 – 2011. De heffing op leegstaande woningen en gebouwen was in 2008 nog goed voor 5.050 euro. In 2009 ging dit bedrag fors omhoog naar 17.691,25 euro. Met 20.850 euro in 2010 steeg de inning naar 21.000 euro in 2011. “Bij een onveranderde stand van zaken zal dat bedrag in 2012 nog hoger liggen”, beoordeelt Peter Luykx deze tendens.

Nieuw reglement , stijging opbrengst leegstandsbelasting

In juni 2010 keurde het stadsbestuur nog een nieuw reglement rond de heffing op leegstand goed.  “Een belasting op leegstand wordt nu pas geïnd na twee jaar waar dat vroeger reeds na één jaar van toepassing was. Voor een appartement is dat 300 euro, van een huis loopt dit op tot 990 euro Het is opvallend dat de opbrengsten van de stad net na die omschakeling spectaculair omhoog gaat“, licht Peter Luykx toe.