N-VA Lommel maakt resultaten handelaarsenquête bekend

Op 10 mei 2015

Meer dan 70% van de handelaars wil geen autovrije Kerkstraat en het handelscentrum in Lommel likt nog steeds haar wonden na de invoering van de stadslaan. Dit zijn slechts enkele van de conclusies die blijken uit een gedetailleerde enquête die de Lommelse N-VA organiseerde. N-VA diende een extra agendapunt in op de gemeenteraad en vraagt aandacht voor de bezorgdheden van de handelaars.

De voorbije maanden kwam het Lommelse handelscentrum meermaals in opspraak. Het ontslag na amper één jaar van de nieuwe centrummanager, de noodkreet van Unizo Lommel over de groeiende leegstand, de plannen van het stadsbestuur om de Kerkstraat te herinrichten en de blijvende ontevredenheid over de nieuwe verkeersituatie in Lommel.

Er heerst grote ongerustheid bij de handelaars, in het bijzonder over de bereikbaarheid en de uitstraling van de dorpskern. Hoogtijd vond gemeenteraadslid Peter Luykx om de handelaar zelf aan het woord te laten. “We hebben alle handelaars in het centrum persoonlijk een vragenlijst overhandigd met daarin veertien stellingen waarover ze zich konden uitspreken. Vele handelaars maakten gretig gebruik om hun suggesties en kritiek neer te schrijven.” We vatten hier de belangrijkste conclusies samen.

1. Wijziging verkeerscirculatie belangrijke oorzaak terugloop bezoekers

Kerkstraat 1

Op 19 juni 2010 plaatste de het stadsbestuur verkeerspalen in de Kerkstraat. Dit maakte deel uit van de nieuwe stadslaan. De invoering hiervan verliep chaotisch. De bestaande verkeerscirculatie werd eensklaps overhoop gehaald met als gevolg: onduidelijkheid, zoekverkeer, overlast op de woonstraten die plots stadslaan werden en vele bezoekers die Lommel de rug toe keerden. Peter Luykx: “Onze fractie heeft toen onmiddellijk aan de alarmbel getrokken. Maar het stadsbestuur was blind voor de kritiek en de handelaar zat met de brokken. Uit ons onderzoek blijkt dat 82% de stadslaan helemaal niet of een minder goede zaak vindt voor het handelscentrum. Slechts 4% vindt dat dit wel zo is. “ De vele individuele reacties in het onderzoek zijn vernietigend. De invoering van de kaduke verkeerscirculatie is voor de handelaar oorzaak van het wegblijven van bezoekers buiten
Lommel.

2. Een grote meerderheid wil GEEN herinrichting van de Kerkstraat op KORTE termijn

Tijdens de gemeenteraadszitting in maart opperde de N-VA of de stad Lommel oren had naar de vrees van de handelaren dat zij schade kunnen lijden indien op korte termijn de Kerkstraat heringericht wordt. De schepen was duidelijk, zij zullen deze werken doorzetten. Uit de antwoorden blijkt echter dat 59% deze werken nu liever niet wil hebben. 14% is gematigd voorstander, 19% wil wel op korte termijn de werken laten starten. De meerderheid kampt met de nog niet verteerde verkeerssituatie en de economische crisis. “Nu even niet” is hun credo.

Kerkstraat 2

In tijden van crisis kan de hinder van deze werken de doodsteek betekenen voor sommige winkels. Willen zij dan geen verbeteringen ? Ja, een opfrisbeurt is nodig. Klanten klagen vooral over de ongelijke stoepen en de kasseien. Maar ingrijpende werken zien we nu liever niet, wel over enkele jaren. De handelaars vragen een gedetailleerde planning die ruim op tijd, minsten één jaar, bekend wordt gemaakt.

3. Stadsbestuur gebuisd voor overleg met de handelaars.

Best dat het stadsbestuur toch wat beter werkt aan haar communicatie met de handelaar, die, zo blijkt uit de volgende grafiek, niet goed is. 74 % (!) vindt de communicatie met de stad Lommel helemaal niet goed of minder goed. Dit is wel erg verontrustend in tijden dat het handelscentrum onder zware druk staat. De eventuele herinrichting van de Kerkstraat is een ingrijpende onderneming die een grote impact heeft op het winkelgebeuren in het centrum.

Kerkstraat 3

4. Autoluw of autovrij?

Ook hier is de handelaar éénduidig. Zij willen absoluut GEEN autovrije Kerkstraat. 66% van de ondervraagden wil geen autovrije Kerkstraat, 10% liever niet slechts 12% wil dit wel. In één adem verwijzen diverse handelaars opnieuw naar de invoering van de verkeerspalen die het verkeer weghielden uit de Kerkstraat. Die maatregel heeft onherstelbare schade berokkend aan het imago van Lommel als winkelcentrum. Ook al werden de verkeerspalen intussen uitgeschakeld, de  invoering van dit experiment was nefast en het zal jaren duren om dit te herstellen.

Kerkstraat 4

N-VA Lommel zal het volledige rapport met alle resultaten volgende week aan het stadsbestuur overhandigen. In totaal werden 86 handelaars bezocht, 49 vulden de vragenlijst met 14 stellingen in en wij verzamelden tientallen voorstellen en kritieken. Fractieleider Karel Wieërs: “N-VA hoopt dat er rekening gehouden wordt met de verzuchtingen van de handelaar. Onze fractie wil met deze actie een “Helfie” of een helpende hand uitreiken naar het Lommelse handelscentrum.”

Meer informatie :

Peter Luykx