N-VA Lommel plant grootschalige enquête Stadslaan

Op 12 mei 2009

Lommel - Het verkeerskwaliteitsplan dat door de Stad Lommel gepresenteerd werd in februari roept veel vragen op. Bewoners van de Koningin Astrid- en Koning Albertlaan, Kapelstraat en Onderwijsstraat hebben zich intussen verzameld in een buurtcomité omdat ze vrezen een groot deel van hun voortuin te verliezen door de mogelijke komst van een ring rond het centrum. N-VA Lommel is van mening dat té weinig bewoners gehoord werden vooraleer studiebureel LIBOST aan het werk gezet werd om een verkeerskwaliteitssplan uit te werken. Daarom biedt de N-VA nu elke Lommelaar de gelegenheid om zijn mening te geven via een grootschalige enquête.

In haar huis-aan-huis-blad De Korrel van Lommel nodigt de Lommelse N-VA-afdeling alle 13.244 Lommelse gezinnen uit om deel te nemen aan een enquête over het verkeerskwaliteitsplan. Peter Luykx, fractieleider N-VA Lommel, stelt vast dat Lommel nood heeft aan een structureel verkeersplan om de stad mobieler te maken :“Onze stad is de voorbije 15 jaar uitgegroeid tot een toeristisch en industrieel centrum. Vele Lommelaars ondervinden echter dat het verkeer in en rond het centrum aanzienlijk gestegen is. Lommel slibt stilaan dicht en ik ben ervan overtuigd dat een grootschalig plan wenselijk is om de verkeerspoot van Lommel grondig aan te pakken. Het door het stadsbestuur gepresenteerde verkeersplan bevat enkele goede maatregelen, maar onze fractie stelt zich vragen bij de plannen over de aanleg van een 18,5 meter brede stadslaan.” De bewoners uitten inmiddels hun ongenoegen middels een ludieke actie waarbij paaltjes een beeld geven van de impact die de brede stadslaan heeft op de eigendommen van de bewoners. “Bovendien vind ik dat het stadsbestuur eerder werk had moeten maken van hoorzittingen met de straten die voor ingrijpende veranderingen staan”, besluit Luykx.

In haar enquête wil N-VA Lommel vooreerst nagaan of de Lommelaar voorstander is van een verkeersvrije Kerkstraat. Een logische tweede vraag moet vervolgens nagaan of de perceptie klopt dat de Lommelaar een tekort aan parkeerplaatsen ondervindt. De vragenlijst zal ook nagaan of de Lommelaar van mening is dat de ontwikkeling van een stadslaan nabij het centrum noodzakelijk is om de verkeershinder binnen het centrum aan te pakken. Ten slotte wil de enquête nagaan in welke mate overleg plaats vond tussen het stadsbestuur en de bewoners van de straten die deel uit maken van de Stadslaan-plannen. Peter Luykx :” Uit een antwoord van de stad aan het Buurtcomité Stadslaan blijkt dat 71 enquêteformulieren bedeeld werden aan inwoners van Lommel. Ik stel me dan ook de vraag of, afgaande op de kleinschalige aanpak, wel een representatieve waarde gehecht kan worden aan deze bevraging van de bewoners. Temeer omdat het onduidelijk is hoeveel mensen bevraagde werden die hetzij in, hetzij nabij de Stadslaan wonen.”

De Korrel van Lommel ligt op vrijdag 22 mei in elke postbus van Lommel. Het enquêteformulier kan per post bezorg worden aan VZW Malpertuus – Kloosterstraat 3 -, of via de digitale postbus lommel [at] n-va.be .