N-VA Lommel vormt eigen fractie

Op 24 november 2006

N-VA Lommel zal als autonome fractie zetelen in de Lommelse gemeenteraad. Peter Luykx is met zijn 1.151 voorkeurstemmen fractieleider van N-VA. N-VA en CD&V namen met een kartellijst deel aan de verkiezingen. N-VA wil de samenwerking met CD&V voortzetten, maar als zelfstandige partij. De sterkte van een kartel is precies dat ieder zijn eigenheid bewaart. “Het goede resultaat van het kartel is een aanzet om ook in de toekomst verder nauw samen te werken.” zegt Peter Luykx.

Theo Stelten, raadslid voor Vlaams Belang, stapt over naar de N-VA. Hij is ontgoocheld over Vlaams Belang Lommel. Enkele maanden voor de verkiezingen werd hij kandidaat voor Vlaams Belang. De afdeling had geen structuur of werking. “Er bestond geen inhoudelijk discours of democratische besluitvorming.” Verklaart Theo.

Bovendien nam de lijsttrekker van Vlaams Belang, Ludo Lommers, ontslag uit de partij om als onafhankelijk raadslid te zetelen. Van het Vlaams Belang Lommel blijft uiteindelijk weinig over. Theo Stelten kandideerde voor de gemeenteraadsverkiezingen, omdat hij concrete voorstellen wilde realiseren voor de Lommelaar. “Zonder steun van een partij is dit niet mogelijk. Mijn ambitie om vooral voor de Lommelse senioren wat te betekenen, valt in het water.”

Hij kiest resoluut voor de N-VA. “De meest voor de hand liggende keuze is N-VA. Zij delen mijn streven naar Vlaamse onafhankelijkheid, wat voor mij doorslaggevend is. N-VA Lommel is inhoudelijk sterk, kent een uitgebreide werking en beschikt over goed politiek personeel, met deze partij kan ik mijn stem in de gemeenteraad laten gelden.” Aldus Theo Stelten.
Vlaams Belang Lommel zal geen vertegenwoordiger meer hebben in de Lommelse gemeenteraad. Met deze overstap speelt het cordon niet meer mee en wordt in Lommel theoretisch een nieuwe coalitie mogelijk waarbij SP-a naar de oppositie wordt verwezen en VLD, CD&V, N-VA en Aktief samen de meerderheid vormen.

Het bestuur van de Lommelse N-VA-afdeling keurde de overstap goed. N-VA Lommel telt nu twee raadsleden in haar fractie. N-VA zal tijdens de komende zes jaar de nadruk blijven leggen op inhoud en behoorlijk bestuur. Wij zullen vanuit de oppositie ons vernieuwend en constructief, maar ook kritisch en vastberaden inzetten voor Lommel.