N-VA Lommel vraagt onderdak voor carnavalwagens

Op 23 juni 2011

De plaatselijke carnavalsverenigingen hebben in Lommel geen plaats om aan hun praalwagens te werken. Daarom spoort N-VA Lommel het stadsbestuur aan om mogelijke locaties te onderzoeken waar de verenigingen hun wagens kunnen opbouwen en onderhouden.

De Lommelse carnavalsverenigingen zitten met de handen in het haar. Vandaag vinden zij steeds moeilijker een locatie om aan hun praalwagens te werken. Vroeger bood een lokale boer of zelfstandige vaak een tijdelijke oplossing. Peter Luykx vraagt dat het stadsbestuur in overleg gaat met de carnavalsverenigingen en dat zij onderzoekt welke locaties een oplossing kunnen bieden.

Peter Luykx : “In het Cultuurbeleidsplan 2008-2013 gaf de Stad reeds aan dat er geen grote ruimten voor decorbouwers van toneelverenigingen en carnavalsverenigingen ter beschikking zijn. Nochtans heeft Lommel met ruim 12 actieve verenigingen een ware carnavalstraditie te verdedigen.”

In verschillende Noord-Limburgse gemeenten komt het stadsbestuur reeds tegemoet aan de vragen van de verenigingen. Zo heeft de gemeente Bocholt een subsidiereglement uitgewerkt waarbij de verenigingen punten krijgen naargelang het aantal leden, de kwaliteit van hun wagens en het aantal stoeten waaraan zij deelnemen. In Lanaken wordt nauw samengewerkt met de diensten van het Cultureel Centrum. Tijdens de carnavalsperiode kunnen verenigingen kosteloos hun wagens stallen in een afgebakende ruimte. Peter Luykx : “Deze gemeenten bieden hetzij ruimte, hetzij subsidies aan. Het stadsbestuur onderzoekt best beide pistes. Wat de locatie betreft komen de voormalige gebouwen van de werf mogelijk in aanmerking.”