N-VA Lommel wil een grondige aanpak om congrestoerisme mogelijk te maken. De Soeverein enkel een nieuw naambordje geven waarop Congreshal staat, is onvoldoende.

Op 6 september 2012

Fractieleider Peter Luykx: "Wij zijn blij dat het stadsbestuur onze ambities deelt dat Lommel naast de industriële ontwikkeling ook voluit moet inzetten op de verdere toeristische ontwikkeling. Maar de stad blijft steken in aankondigingbeleid zonder dat er op het terrein wezenlijk iets verandert. De Soeverein een nieuw naambordje geven waarop Congreshal staat, is bezwaarlijk een grondige aanpak te noemen."

Eén jaar geleden op 8 oktober 2011 kondigde de N-VA aan dat zij Lommel wil omvormen naar een congresstad: “Lommel vaart wel met een toename van het congres-of zakentoerisme. N-VA Lommel presenteert een dossier waarin de partij pleit voor een uitbreiding van de faciliteiten die het zakentoerisme tot een succesverhaal kunnen maken”. N-VA deed wel concrete voorstellen voor een succesvol congresbeleid. Jammer genoeg lezen we die nergens in de aankondiging van het stadsbestuur.

N-VA Lommel stelt voor.

1. Een kwaliteitsinjectie van het Lommelse zakentoerisme vraagt in eerste instantie integratie in het Masterplan Park De Soeverein. In dit grootschalig project moet de mogelijkheid bekeken worden om in bijkomende logies – in de vorm van een hotel – te voorzien.
  2. Ten tweede is de oprichting van een Congres-cel aangewezen die vertegenwoordigers van Toerisme Lommel, het stadsbestuur en Toerisme Vlaanderen verenigt.
  3. Een professionele conferentieorganisator tot slot overtuigt potentiële bedrijven of organisaties om voor Lommel als congresstad te kiezen. Lommel moet niet zelf congressen organiseren maar uitbesteden.
  4. Door aansluiting bij het Belgium Convention Bureau te zoeken, kan Lommel als congresstad ook rekenen op inhoudelijke ondersteuning vanwege Toerisme Vlaanderen.

Lommel meteen uitroepen tot een koploper binnen het congrestoerisme is vooralsnog te voortvarend. Om grote groepen te ontvangen is het Lommelse aanbod aan logies nog te beperkt”, stelt Peter Luykx vast. Een verhoging van de capaciteit kan tot stand komen door de bouw van een hotel te implementeren in het Masterplan Park De Soeverein. De evenementenzaal kan dienst doen als polyvalent Lommels Congrescentrum mits de materiële uitrusting verder wordt uitgebreid. Door aansluiting bij het Belgium Convention Bureau te zoeken, kan Lommel als congresstad ook rekenen op inhoudelijke ondersteuning vanwege Toerisme Vlaanderen.

Het volledige dossier van N-VA Lommel over congrestoerisme leest u hier.