N-VA Lommel zet in op uitbreiding zakentoerisme

Op 8 oktober 2011

“Lommel vaart wel met een toenaN-VA Lommel presenteert nota Congrestoerismeme van het congres-of zakentoerisme.” N-VA Lommel presenteert een dossier waarin de partij pleit voor een uitbreiding van de faciliteiten die het zakentoerisme tot een succesverhaal kunnen maken. Fractieleider Peter Luykx : “Lommel moet de ambitie tonen om naast de industriële ontwikkeling ook voluit in te zetten op de verdere toeristische ontwikkeling. Het zakentoerisme is een economische groeisector waarbij bedrijfsleven en toerisme in elkaar vloeien en versterkt worden.”

Congrestoerisme = bedrijfsleven + ontspanning + overnachtingen

Het congres- of zakentoerisme is de som van het bedrijfsleven, ontspanning en overnachtingen. Vaak afgekort tot MICE-toerisme omvat het de activiteiten ‘Meetings, Incentives, Conventions/Conferences en Exhibitions/Events’. Peter Luykx : “Organisaties en bedrijven die een congres of evenement plannen, gaan op zoek naar een geschikte locatie waar zij hun werknemers en partners kunnen samenbrengen. Zij koppelen daarbij vergaderingen en presentaties aan ontspanning en een bezoek aan de omgeving. De nabijheid van Nederland, Duitsland en provincie Antwerpen zorgen voor een groot afzetgebied.”

Sleutels voor succesverhaal

Een kwaliteitsinjectie van het Lommelse zakentoerisme vraagt in eerste instantie integratie in het Masterplan Park De Soeverein.  In dit grootschalig project moet de mogelijkheid bekeken worden om in bijkomende logies – in de vorm van een hotel – te voorzien. Ten tweede is de oprichting van een Congres-cel aangewezen die vertegenwoordigers van Toerisme Lommel, het stadsbestuur en Toerisme Vlaanderen verenigt. Een professionele conferentieorganisator tot slot overtuigt potentiële bedrijven of organisaties om voor Lommel als congresstad te kiezen.

Lommel in top 20 nationaal zakentoerisme

Met 35.110 zakelijke overnachtingen in 2008 staat Lommel  op de 17de plaats van het nationaal zakentoerisme. De gemiddelde verblijfsduur van 3,1 dagen is de hoogste van de lijst, 36,1% van de bezoekers komt uit het buitenland. Peter Luykx : “In Limburg is Lommel de enige congresstad naast Hasselt. Als stad in volle ontwikkeling – met de ontplooiing van Kristalpark III en innovatieve energieprojecten – moeten volgens onze partij ook de faciliteiten van het zakentoerisme mee evolueren.”

Uitbreiding faciliteiten noodzakelijk

“Lommel meteen uitroepen tot een koploper binnen het congrestoerisme is vooralsnog te voortvarend. Om grote groepen te ontvangen is het Lommelse aanbod aan logies nog te beperkt”, stelt Peter Luykx vast. Een verhoging van de capaciteit kan tot stand komen door de bouw van een hotel te implementeren in het Masterplan Park De Soeverein. De evenementenzaal kan dienst doen als polyvalent Lommels Congrescentrum mits de materiële uitrusting verder wordt uitgebreid. De financiering kan tot stand komen door middel van investeerders, sponsors, participatie in het congresproject door de lokale middenstand en de Stad Lommel. Door aansluiting bij het Belgium Convention Bureau te zoeken, kan Lommel als congresstad ook rekenen op inhoudelijke ondersteuning vanwege Toerisme Vlaanderen.

Focus op Incentives-toerisme en groene energie

Lommel beschikt over de troeven om uit te blinken in het Incentives-toerisme, waarbij bedrijven afzakken voor een zakelijk bezoek als beloning voor hun werknemers. “De vele sport- en ontspanningsmogelijkheden in een aangename, groene omgeving kunnen deze doelgroep overtuigen. Maar ook de presentatie van jaarverslagen, thematische congressen en beurzen hebben hun plaats in het Lommels Congrescentrum. Als voortrekker van duurzame energie-projecten mag Lommel de ambitie tonen om jaarlijks nationale en internationale spelers samen te brengen voor de organisatie van een kwaliteitsvolle energieconferentie”, besluit Peter Luykx.

Toeristische koploper

Met meer dan 1 miljoen overnachtingen per jaar is onze stad reeds een absolute koploper in Vlaanderen binnen het traditionele toerisme. Lommel moet in dit klassement enkel Brussel, Brugge en Antwerpen laten voorgaan. De elementen die uitgespeeld worden liggen voor de hand : groene omgeving, bezienswaardigheden, recreatiemogelijkheden en de aanwezigheid van Center Parcs De Vossemeren. Peter Luykx : “Precies deze troeven zijn de ideale basis om naast het  recreatieve toerisme ook van het congrestoerisme een succesverhaal te maken.”

Lees hier het uitgebreide dossier