N-VA eist duidelijkheid over aanwezigheid asbest in oude nonnenschool

Op 22 november 2013

De sloopwerken van de oude nonnenschool - WICO Sint-Jozef in de Kloosterstraat - liggen blijkbaar stil. Een dispuut met de afbraakfirma over de aangetroffen hoeveelheid asbest zou aan de basis liggen van de staking van de werkzaamheden. N-VA-gemeenteraadslid Karel Wieërs eist duidelijkheid van het Lommelse schepencollege over het asbestdossier dat de sloopwerken van het oude schoolgebouw een halt zou toe roepen. “Onze fractie wil zwart op wit vernemen dat gezondheidsrisico’s uit te sluiten zijn voor de bewoners nabij de site. Ook willen wij vernemen of er al dan niet een grotere hoeveelheid asbest werd aangetroffen dan verwacht bij de aankoop van de school.”

Sloopwerken stilgelegd

De Stad Lommel kocht in oktober vorig jaar de grond in de Kloosterstraat van de zusters van Sint-Jozef. In samenwerking met enkele privé-investeerders wil het stadsbestuur werk maken van een nieuwe bebouwing, winkelgelegenheid en ondergrondse parkeerplaatsen. Een tijdelijke semi-verharde parking met steenslag voor 180 auto’s is de eerste tussenstap. Daarom werden de sloopwerken opgestart die in september afgerond moesten zijn. N-VA-raadslid Karel Wieërs : “Die afbraakwerken liggen al een tijdje stil. Navraag in de buurt versterkt de geruchten dat er een substantiële hoeveelheid extra asbest werd aangetroffen nabij de site. Omwonenden zijn ongerust over de gezondheidsrisico’s. Indien deze versie van de feiten klopt, dan komt deze vervuiling bovenop de geraamde aanwezigheid asbest die in het dossier werd opgenomen in de verkoopsakte.”

N-VA vraagt om opheldering

Op de gemeenteraadszitting zal Karel Wieërs het schepencollege ondervragen over de juistheid van deze feiten. “Zo wil onze fractie vernemen of een dispuut met de afbraakfirma de aanleiding is om de sloopwerken (tijdelijk) te staken. Verder niet onbelangrijk : blijkbaar kan het stadsbestuur de meerkost van bijkomende saneringswerken niet verhalen op de vorige eigenaar op grond van een verborgen gebrek, omdat het dossier bij aankoop niet grondig werd voorbereid.  Inzage in de offertes van de werkzaamheden en contacten tussen de Stad Lommel en de Openbare Vlaamse Afvalmaatschappij (OVAM) kunnen alvast duidelijkheid verschaffen.”