N-VA eist volksraadpleging over volledig mobiliteitsplan

Op 25 april 2013

“Als het van de N-VA afhangt, dan spreekt de Lommelse bevolking zich uit over het totale mobiliteitsplan voor de stad.” Met dat uitgangspunt kaartte N-VA-raadslid Karel Wieërs de vorderingen in het stadslaandossier aan tijdens de jongste gemeenteraadszitting. “Door dit voorstel te weigeren, zet het stadsbestuur haar eigen twijfels in de verf en maakt zij duidelijk enkel haar eigen wil eenzijdig te willen doordrukken.” De N-VA onderzoekt daarom de mogelijkheden om zelf een volksraadpleging af te dwingen.

Stadslaan blijft op kritiek botsen

Al vier jaar lang zorgen de plannen voor een “kleine ring” voor beroering in de Stadslaanstraten. Raadslid Karel Wieërs : “De gevolgen zijn dan ook drastisch. Niet alleen voor de bewoners, maar ook voor het zoekend verkeer uit de gehuchten, het handelscentrum en voor de bezoekers aan Lommel. Elke vorm van kritiek countert het stadsbestuur met een getrukeerde brochure tijdens de verkiezingscampagne en een subjectieve informatieverstrekking – versta : het doordrukken van de eigen plannen – tijdens de zogenaamde klankbordgroep. Dit is manipulatie waarbij een “onderhandelaar” ter waarde van 64.000 euro wordt ingeschakeld. Het stadsbestuur veegt elke zweem van kritiek weg en weigerde om futiele redenen zelfs een recht van antwoord te publiceren na haar al te rooskleurige voorstelling van de enquête bij de bewoners in Info Lommel van maart jl. In tegenstelling tot wat de Stad beweert, staat dit deel van de bevolking allesbehalve achter een kleine ring.”

Duidelijkheid via volksraadpleging

Omdat de Stadslaan een impact heeft op het totale mobiliteitsplan voor Lommel, stelt de N-VA voor om een volksraadpleging te houden over het hele mobiliteitsplaatje. “Schepen Verduyckt weigert hier op in te gaan. Geen fraai staaltje van inspraakbeleid, ideeën als Idee Puur ten spijt. Dit betekent twee zaken. Ten eerste dat het stadsbestuur twijfelt aan de (financiële) haalbaarheid van haar plannen, ten tweede dat het haar wil eenzijdig doordrukt,” reageert Karel Wieërs.

Fractieleider Peter Luykx : “N-VA Lommel onderzoekt daarom zelf alle procedures om een volksraadpleging af te dwingen, krachtens artikel 205 van het Gemeentedecreet (15.07.2005). Vanaf 30.000 inwoners volstaat 10% van de handtekeningen om een volksraadpleging af te dwingen. In het geval van Lommel komt dit neer op 3.362 handtekeningen.”