N-VA fractie installatie speech

Op 2 januari 2007

Geachte titelvoerende burgemeester, geachte waarnemend burgemeester, Voorzitter, Minister, staatssecretaris, schepenen en collega raadsleden. Omdat niet heel duidelijk is tot wie ik mij nu moet richten, richt ik mij voorzichtigheidshalve maar tot alle bovenvernoemden.

Bij de start van deze nieuwe legislatuur wens ik namens de N-VA fractie ‘alle’ raadsleden een voorspoedig 2007 en veel succes met deze nieuwe beleidsperiode. De voorbije vier jaar volgde de N-VA alle gemeenteraadszittingen op de bezoekersbank hier achteraan in de raadszaal. Dit vroeg enige volharding. … Niet alleen omdat we niet mochten tussenkomen tijdens de zittingen, maar ook omdat het een erg harde en weinig comfortabele bank is, die de burger niet bepaald uitnodigt om meer betrokken te zijn bij het beleid.

De installatie vandaag is voor ons extra feestelijk omdat na zes jaar afwezigheid de voormalige VU, vandaag N-VA, opnieuw een fractie heeft in de Lommelse gemeenteraad. Samen met kartelpartner CD&V behaalden wij een goed resultaat. Het aandeel van het kartel in de gemeenteraad groeide tot 28,55 % of bijna 1/3 van de kiezers. De N-VA score van 1.151 voorkeurstemmen is op één na hoger dan die van elke ex-schepenen en een aanmoediging om N-VA in Lommel verder uit te bouwen.

Het minder goede resultaat van SP-a , die twee zetels verliest, was een duidelijk signaal van de kiezer om te vernieuwen. De verkiezingsslogan van SP-a “Blijven Vernieuwen” indachtig, lieten wij aan de SP-a weten dat N-VA en kartelpartner CD&V bereid waren om deel uit te maken van deze vernieuwing.

Groot was onze verbazing toen minister Vanvelthoven via de pers liet weten dat ‘het behoud van voldoende mandaten en het behoud van een meerderheid in het college’ bepalend waren om niet te kiezen voor vernieuwing, doch voor de VLD als coalitiepartner dat eveneens een zetel verloor. Terwijl u in een coalitie met het kartel ook een meerderheid in het college kon behouden.

N-VA en CD&V waren bereid om mee te besturen. Er werd ons echter nooit een formeel voorstel gedaan, hoe kon men dan zeggen dat de optelsom van mandaten oorzaak waren van de keuze voor VLD en niet voor het kartel? De coalitie in Lommel tussen VLD en SP-a betekent niet meer of niet minder dat de verliezers samen gaan en dat de winnaars in de oppositie belanden. Deze onlogische stap kan enkel verklaard worden door een politiek voorakkoord dat beide verliezers aan elkaar bindt.

Wie vandaag beweert dat dit voorakkoord niet bestaat, klinkt als de potsierlijke politicus in Irak die luidt scandeert “There are no Americains in Irak” terwijl de Amerikaanse tanks op de achtergrond voorbijrijden.

Een eerste gemiste kans op vernieuwing voor Lommel.Het bleef opmerkelijk stil na de gemeenteraadsverkiezingen in Lommel. De vorming van het nieuwe college bleek een moeilijke bevalling te zijn. Misschien wel een thuisbevalling met risico op complicaties, maar in Lommel wel verzekerd van een financiële bonus.

De verdeling van de bevoegdheden blijkt opnieuw een gemiste kans op vernieuwing en eerder een staaltje van “Blijven Verdelen” i.p.v “blijven vernieuwen”.

In plaats van één burgemeester hebben we er nu twee. Voor sport en sociale zaken hebben we uiteindelijk ook twee in plaats van één schepen. Er zullen tijdens deze legislatuur niet één maar twee voorzitters van het OCMW zijn.

Omgekeerd hebben we voor de twee belangrijkste materies in Lommel: nl. toerisme en lokale economie, slechts één schepen. Het zijn net die twee bevoegdheden, de uitbouw van onze industrie op het Krystalpark en Lommel als regionaal toeristisch centrum, die zouden moeten kunnen rekenen op twee fulltime equivalenten in plaats van één halftijdse job.

De samenstelling van dit college heeft niets te maken met behoorlijk bestuur of met de juiste man op de juiste plaats, maar wel met het verdelen van de postjes.

Een tweede gemiste kans op vernieuwing voor LommelDeze gemeenteraad mag met twee nieuwe fracties wel vernieuwd zijn, de meerderheid is dat voorlopig niet. Ik doe een oproep tot constructief overleg tussen oppositie en meerderheid. Laat ons samen alle Lommelaars vertegenwoordigen en deze laatste kans op vernieuwing niet voorbijgaan. Een goede wisselwerking tussen meerderheid in minderheid is essentieel voor een beter bestuur. Creëer naast het “cordon sanitair” niet nog eens een “cordon negatif”, waarbij u de oppositie opsluit onder de noemer van verzuurd en negatief om niet te moeten ingaan op haar argumenten en voorstellen. Respecteer onze inbreng en laat ons zo mee besturen.

Tot slot wil ik deze gemeenteraad vragen om in de debatten inhoud boven semantiek te plaatsen. Aan het nieuwe bestuur vraag ik om kritisch te zijn voor u zelf en om een ernstig discours te voeren met de oppositie. Zo gaat u het gevecht aan met een toenemende oppervlakkigheid, die zoals de waarnemende burgemeester tijdens de campagne schreef, één van de grootste gevaren betekent voor onze maatschappij.
N-VA Lommel zal met haar tweekoppige fractie tijdens de komende zes jaar de nadruk blijven leggen op inhoud en behoorlijk bestuur. Wij zullen vanuit de oppositie ons vernieuwend en constructief, maar ook kritisch en vastberaden inzetten voor Lommel.

Wij wensen alle fracties en raadsleden veel succes!