N-VA kant zich tegen uitbreiding Lommels crossterrein

Op 16 december 2010

Lommel - N-VA Lommel verzet zich tegen de uitbreiding van het motorsportcircuit op de Lommelse Balendijk. De provincie Limburg deelde mee dat een plan-MER (milieueffectenrapport) wordt voorbereid om de huidige faciliteiten met 4ha uit te breiden. Fractieleider van N-VA Lommel Peter Luykx vreest dat de komst van rallycross nadelige effecten heeft op de werking van de vzw Stedelijk motorcrosscentrum Lommel.

In het Ruimtelijk structuurplan Provincie (PRUP) is het motorcrosscentrum in Lommel één van de vier permanente terreinen voor gemotoriseerde sport in Limburg. De huidige organisatie van motorcrossevenementen verloopt voorbeeldig en er zijn geen problemen met vergunningen of klachten van omwonenden. De vzw Stedelijk motorcrosscentrum Lommel werkt al jaren aan de uitbouw van de huidige omloop en accommodaties. Het Lommelse motorcrosscentrum is toonaangevend in Vlaanderen.

Volgens de Lommelse N-VA zal het permanente karakter en de grootschaligheid van bijkomende rallycross een hypotheek leggen op het huidige motorcrosscentrum. In het huidige Plan-MER wordt alvast gewezen op een aantal bezorgdheden. Het dossier ligt momenteel ter inzage bij de gemeente en bij de Vlaamse Dienst MER. In de kennisgeving plan-MER wordt de inhoud belicht van het nog op te stellen plan MER. Inspraak door de burger is nog mogelijk tot 40 dagen na de betekening van de kennisgevingsnota. Pas in het eigenlijke plan-MER wordt onderzocht welke milderende maatregelen nodig zijn om de geluidshinder op de omgeving te minimaliseren. De uitbreidingen houden rekening met een afstandsregel van 500 m tot omliggend woongebied. Voor de uitbreiding van het terrein wordt voorgesteld om de recreatiezone verder uit breiden in noordelijke richting (1,56 ha, nu een industriezone) en zuidwestelijke richting (2,30 ha, nu een KMO-zone).

Peter Luykx kant zich tegen de plannen van de provincie : “Tijdens de provincieraad van 25 februari jl. herhaalde gedeputeerde Walter Creemers nog dat de vergunde omloop voor motorsporten in Lommel aan uitbreiding toe is. De provincie streeft naar vier permanente crossterreinen. Tot op heden hebben enkel Genk en Lommel de vereiste vergunningen. Indien besloten wordt om ook rallycross aan te bieden, dan vrees ik dat een bruuske toename van evenementen en lawaaihinder door rallycross een bedreiging vormen voor het motorcross."

De vrijwilligers en liefhebbers van motorcross zijn echter ongerust over een mogelijke uitbreiding van het terrein. Peter Luykx: " Onlangs steunden wij de komst van de motorcross der Naties en kende minister Muyters nog een subsidie van 250.000 euro toe aan dit sportief evenement. De motorcross doet het goed in Lommel en zorgt voor internationale uitstraling. Daar moet echt geen ander evenement aan toegevoegd worden. Een uitbreiding naar rallycross zou de ontwikkeling van de huidige accommodatie hypothekeren. Tot nu toe zijn er geen klachten van omwonenden, maar een bruuske toename van evenementen en lawaaihinder brengen de leefbaarheid van de motorcross in gevaar.

N-VA vraagt dat stad Lommel klare wijn schenkt en aan de Provincie duidelijk stelt dat zij een verdere uitbreiding van het crossterrein niet wenst.