N-VA pleit voor modern regenboogbeleid in Lommel

Op 25 april 2013

N-VA-raadslid Johan Bosmans stelt vanavond voor om een Lommels regenboogbeleid vorm te geven. “De diversiteit in onze Lommelse maatschappij vraagt om enkele maatregelen. Zo draagt ook onze stad haar steentje bij aan de maatschappelijke aanvaarding van holebi’s. De N-VA-fractie stelt daarom in aanloop naar de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie op 17 mei voor om werk te maken van een lokaal regenboogbeleid. Tijdens de gemeenteraad van mei zal onze fractie een uitgebreide nota overmaken om het stadsbestuur te enthousiasmeren”, duidt Johan Bosmans het initiatief dat toegevoegd wordt volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

Regenboogvlag op 17 mei

Johan Bosmans : “In Vlaanderen is gelukkig al een lange weg afgelegd om holebi’s gelijke rechten te geven. Maar de maatschappelijke discussie is nog lang niet ten einde. Met een paar kleine initiatieven kan ook Lommel vorm geven aan een actueel holebibeleid. Dit gaat deels om bewustwording door het uithangen van de regenboogvlag op 17 mei aan het Huis van de Stad en het opnemen van het holebi- en transgendermagazine Zizo in de stedelijke bibliotheek.”

Gemeentelijke website

Ook voor de stedelijke website is een rol weggelegd om de maatschappelijke evolutie van de laatste jaren bespreekbaar te maken. Binnen het gebruikelijke informatieve aanbod kan ruimte voorzien worden om bijvoorbeeld het holebihuwelijk of de adoptierechten voor holebi’s toe te lichten. Dit zijn waardevolle aanvullingen die zo goed als niets kosten.

“Wij hopen op de steun van de Lommelse meerderheid voor onze voorstellen zodat ook onze stad  actief werkt aan de maatschappelijke aanvaarding van holebi’s,” besluit Bosmans.