N-VA pleit voor nieuwe en transparante afspraken tussen KVSK UNITED en stad Lommel: Tussenstand 1 - 1

Op 24 november 2009

Lommel - Reeds op de gemeenteraad van 28 april dit jaar stelde N-VA Lommel voor om een aangepast huurcontract uit te werken met KVSK UNITED.  N-VA opende daarmee als eerste het debat om betere en transparante afspraken tussen de stad Lommel en KVSK mogelijk te maken. “We zijn blij dat er beweging in dit dossier komt.  Na de licentieperikelen met SK Lommel enkele jaren geleden wordt de samenwerking met de Lommelse club uit de taboesfeer gehaald.” Deze vaststelling maakt fractieleider voor N-VA Peter Luykx.

Enkele jaren geleden werd na de financiële perikelen met SK Lommel de nieuwe fusieclub 'KVSK UNITED' opgericht. Meerderheid en oppositie pleitten toen voor een onafhankelijk koers van de club en meer transparantie in het subsidiebeleid vanwege stad Lommel. Tussen KVSK United en Stad Lommel bestaat een huurovereenkomst voor het gebruik van de infrastructuur aan de Gestelsedijk voor één symbolische euro.  Dit lijkt goedkoop, maar alle aanpassingswerken en onderhoudswerken worden afgewenteld op de voetbalclub en hypothekeren de sportieve uitbouw.  N-VA stelde daarom voor om het huurcontract aan te passen en de club een billijke huur te laten betalen en  de infrastructuurwerken aan het stadion voor rekening te laten van de eigenaar: de Stad Lommel.  Dit schept duidelijkheid voor de overige sportclubs in Lommel maar ook voor KVSK zelf.

Met de nieuwe overeenkomst die vandaag op tafel ligt wordt een gedeelte van de kosten die de voetbalclub de voorbije jaren zelf betaalde (namelijk 64.780 euro aan investeringen ter bevordering van de openbare veiligheid en energierekeningen ter waarde van 20.112 euro) , door het stadsbestuur terugbetaald.  Een correctie die volgens N-VA op zijn plaats is. Verder worden duidelijke afspraken gemaakt over wat het stadsbestuur zelf als eigenaar en KVSK als gebruiker moet betalen in de toekomst. Precies wat onze fractie in april op de gemeenteraad vroeg.

Ten tweede betaalt de stad jaarlijks een bedrag van 44.000 euro  in ruil voor het promoten van stad Lommel  doordat  de voetbalclub het logo en de naam van de stad op het wedstrijdshirt draagt en  zo publiciteit voor de stad maakt.   KVSK zet als belangrijke ‘ tweedeklasser’  Lommel immers mee op de kaart.  De naam van de club verandert eveneens  en maakt van KVSK opnieuw een ‘Lommelse’ club. Dit is geen blanco cheque.  De  club moet elk jaar een rekening in evenwicht voorleggen en haar schulden aan de stad voldoen.  Ten slotte mag de club niet naar een lagere afdeling degraderen. Zonniet eindigt de overeenkomst.

Na de nieuwe start van KVSK voerde de huidige beheerraad een zuinig en waakzaam beleid.  Het aandeel van het sportieve budget is  t.o.v. de meeste andere tweedeklassers een stuk bescheidener.  KVSK speelt een belangrijke rol in de opleiding van ruim 300 jonge spelers die ook in de omringende Lommelse clubs worden ingezet.  De bijkomende steun die deze clubs krijgen is gekoppeld aan de huidige nieuwe overeenkomst met KVSK.

Het agendapunt op de gemeenteraad vanavond heeft enkel betrekking op de overeenkomsten die met KVSK gemaakt worden.  N-VA wil gerust de financiële steun voor de kleinere sportverenigingen bespreken en wil hier ook de nodige initiatieven nemen.  Maar vanavond ligt wat dat betreft geen enkel voorstel op tafel.  N-VA zal daarom de nieuwe overeenkomsten voor de huur en het voeren van promotie voor de stad Lommel door KVSK goedkeuren.