N-VA wil een snelle realisatie van een snelle verbindingsweg tussen Eindhoven en Hasselt

Op 27 oktober 2008

BRUSSEL - LOMMEL: N-VA wil een snelle realisatie van een snelle verbindingsweg tussen Eindhoven en Hasselt. Dat stelt N-VA volksvertegenwoordiger Peter Luykx. De beslissing van minister Crevits is geen garantie omdat er nog geen gunstig advies is van Europa. Daarom onthoudt de N-VA fractie zich bij een resolutie die CD&V op de gemeenteraad bracht.

Vandaag beweren dat de beslissing door de Vlaamse regering met zekerheid zal leiden tot een snelle realisatie van de Noord-Zuid is de bevolking een rad voor de ogen draaien. De keuze van minister Crevits voor de omleidingsweg is geen garantie voor een snelle noord-zuid verbinding omdat eerst nog een gunstig advies moet komen van Europa. De procedures en uitvoeringstermijn van de omleidingsweg zullen bovendien meer tijd in beslag nemen dan een ondertunneling. N-VA begrijpt niet dat minister Crevits gelijktijdig geen project MER laat uitvoeren voor de ondertunneling. Bij een negatief advies moet men immers van vooraf aan beginnen.

N-VA Limburg is steeds grote voorstander geweest van een ondertunneling ter hoogte van Houthalen. Precies omdat dit tracé het snelst zou leiden tot een vlotte Noord-Zuid verbinding. Maar ook alle andere politieke partijen hebben zich in het verleden steeds ondubbelzinnig uitgesproken voor een ondertunneling. Zowel Stevaert, Dewael en toenmalig minister van openbare werken Kris Peeters verdedigden met klem dit tracé op basis van o.a. volgende argumenten: een omleidingsweg vraagt 10 jaar voorbereiding en de goedkeuring door Europa is te twijfelachtig. Wat rechtlijnigheid betreft heeft N-VA hier geen lessen te krijgen en zeker niet van de CD&V. Zelfs burgemeester Yzermans drukte kandidaat bouwers in Lillo nog op het hart dat een omleidingsweg er nooit zou komen. Zij kozen voor een woonplaats ver verwijderd van de grote baan, de handelaars verkiezen dicht bij de verbindingsweg te zijn: nu draait men de rollen om.

N-VA Lommel betreurt ook het negatieve imago dat CD&V ophangt van Lommel. In de resolutie van CD&V staat dat Lommel ‘geïsoleerd’ zou zijn en dat haar economische ontwikkeling op een belangrijke wijze ‘gehinderd zou zijn door de bestaande situatie’. Het tegendeel is waar. Lommel is de voorbije decennia uitgegroeid tot één van de belangrijkste toeristische overnachtingplaats in Vlaanderen en telt met het Kristalpark en bestaande industrieterreinen een bloeiende industrie en tewerkstelling. De realisatie van de missing link op de Noord-Zuid kan deze trend enkel versterken.

Inhoudelijk zijn er zowel argumenten voor en tegen.  Maar de tijdelijke hinder die gepaard gaat met een doortochttracé is slechts tijdelijk en schuift mee op met de werken. De gevolgen voor mens en maatschappij bij de omleidingsweg zijn blijvend.  Bovendien zal de bestaande N715 bij de voorziene heraanleg ook hinder ondervinden. Een gedetailleerde lezing van het MKBA (maatschappelijke kosten-baten analyse) is ontluisterend. Het doortochttracé biedt meerdere voordelen dan het omleidingtracé. De effecten van een omleidingsweg op bodem, oppervlaktewater en luchtverontreiniging, maar vooral de effecten voor natuur en landschappen zijn nefast. In plaats van de bestaande wegbedding te optimaliseren trekt men een nieuwe streep beton door Limburg.

In dit debat moet men de moed hebben om alle aspecten in rekening te brengen en ook te communiceren aan alle betrokkenen.  Een verkeerde analyse die zou leiden tot meer uitstel is onvergeeflijk. De dagelijkse miserie voor de duizenden Limburgers op die baan moet stoppen. De verdere ontsluiting van Noord-Limburg en de groei van logistieke bedrijven en overslag vragen enkel een zekere besluitvorming op basis van rationele argumenten i.p.v. lokale politieke belangen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is