N-VA wil gemeenteraad live uitzenden via internet

Op 22 februari 2013

De N-VA wil laten onderzoeken of de Lommelse gemeenteraad binnenkort via internet gevolgd kan worden. Volgens fractieleider Peter Luykx kan een dergelijk initiatief de politiek dichter bij de Lommelaar brengen.

“Het gemeentelijk niveau staat het dichtst bij de burger. Toch stellen wij vast dat de inwoners van onze stad maar weinig weten over wat er precies op de gemeenteraad beslist wordt. De huidige verslaggeving in het gemeentelijke infoblad is zeer beknopt. Met de hedendaagse technieken kunnen we de zittingen live uitzenden.  Dit verhoogt de toegankelijkheid van de zittingen en dicht de kloof tussen politiek en burger. Daarom willen we laten onderzoeken of ‘streaming’ van de zittingen een haalbaar initiatief zijn,” licht fractieleider Peter Luykx toe.

Het fenomeen is voornamelijk overgewaaid uit Nederland. In Vlaanderen geldt de gemeente Koksijde als pionier en toont de camera livebeelden van wie aan het woord is. Recent experimenteerden ook Denderleeuw en Kortrijk – met geluidsfragmenten per agendapunt die later herbeluisterbaar zijn – met streaming. De beelden en geluid kunnen gearchiveerd worden en ook later bekeken worden door de Lommelaar.  Deze techniek wordt nu al gebruikt in de bedrijfswereld en het onderwijs om seminaries of vergaderingen uit te zenden.

Peter Luykx : “Onze fractie wil laten nagaan of het conferentiesysteem van de aanwezige geluidsinstallatie de dialogen kan opnemen. Met behulp van enkele digitale camera’s en een internetverbinding is dit mogelijk. Youtube live en Youstream zijn bestaande technieken  die kunnen gebruikt worden.  Ook kunnen het plaatselijke mediabedrijf Lommel TV of Lommel in Actie eventueel betrokken worden als partner om de raadszittingen in beeld te brengen. ”