Peter Luykx (N-VA) voor tweede keer naar Federale Kamer

Op 2 juli 2009

Lommel - Lommelaar Peter Luykx (45) legde deze middag opnieuw de eed af in de Federale Kamer van Volksvertegenwoordigers. Hij volgt er voor de tweede keer Jo Vandeurzen op nadat die afgelopen dinsdag de overstap maakte naar het Vlaams Parlement. Peter Luykx is hierdoor de derde Limburgse volksvertegenwoordiger voor de N-VA. Eerder deze week namen Jan Peumans en Lies Jans plaats op de banken van het Vlaams Parlement.

Woelige kennismaking

Peter Luykx is zeker geen nieuwkomer in de nationale politiek. Op 21 december 2007 trad hij, als derde opvolger op de kartellijst CD&V / N-VA, voor het eerst toe tot de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Als bedrijfsleider van bouwonderneming BEMA zag hij zich genoodzaakt om professioneel een andere koers te varen en ging hij voluit voor zijn politiek mandaat. Op nauwelijks een jaar tijd zag hij na Verhofstadt II & III ook de regeringen Leterme I en Leterme I bis passeren. Na de breuk in het kartel CD&V / N-VA verhuisde hij van meerderheid naar oppositie. Toen Jo Vandeurzen in december uit de regering Leterme stapte, kwam aan zijn mandaat in de Kamer tijdelijk een einde.

Lijstduwer Vlaamse verkiezingen

Peter Luykx bleef echter niet bij de pakken zitten. Zo bundelde hij in Limburg de krachten om een volwaardig campagneteam op de been te brengen. Intussen beet hij zich als fractieleider van N-VA Lommel vast in enkele lokale dossiers. Zijn engagement uitte zich in het lijstduwerschap voor het Vlaamse Parlement. Vanop de laatste plaats verzamelde hij op 7 juni 5305 voorkeurstemmen voor de Limburgse N-VA lijst.

De studieronde voorbij

Tijdens zijn eerste verblijf in de Kamer stelde Peter Luykx regelmatig vragen in de commissies Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken, Infrastructuur en Economie. Ook stak hij zijn neus aan het venster in de parlementaire onderzoekscommissie die belast was met fiscale fraudedossiers. Peter Luykx : “Op dit moment weet ik nog niet in welke commissies ik ga zetelen. In ieder geval zal ik me opnieuw keihard inzetten om de belangen van Limburg, en Lommel in het bijzonder, op het politiek agenda te plaatsen. Ik kijk er alvast naar uit om de draad op te pikken met vertrouwde dossiers en sta open voor nieuwe uitdagingen in nieuwe aangelegenheden. Vast staat dat de N-VA-fractie met mijn terugkeer er een bijzonder gemotiveerd lid bijkrijgt !”