SP-a verkiest mandaten boven vernieuwde en brede coalitie

Op 25 oktober 2006

Het kartel CD&V/N-VA heeft 9 van de 31 zetels in de Lommelse gemeenteraad en was bereid om met 2 schepenmandaten deel te nemen aan een nieuwe coalitie. Een nieuwe meerderheid in Lommel was mogelijk zonder dat SP-a haar meerderheid in het schepencollege zou verliezen. Tot vorig weekend liepen er besprekingen met het kartel. SP-a kampt echter met een interne strijd om het behoud van mandaten en wijst CD&V/N-VA naar de oppositie.

De coalitie in Lommel tussen VLD en SP-a betekent niet meer of niet minder dat de verliezers samen gaan en dat de winnaars in de oppositie terecht komen. SP-a verloor twee zetels, de VLD verloor één zetel. Actief en N-VA zijn twee nieuwkomers in de gemeenteraad. Het kartel CD&V/N-VA vergroot haar kiezersaandeel. Een coalitie met CD&V/N-VA lag voor de hand.

De verklaring van minister Peter Vanvelthoven dat het behoud van voldoende mandaten voor zijn partij bepalend was om te kiezen voor VLD, tart alle verbeelding. SP-a trok naar de verkiezing met de slogan “Blijven vernieuwen”, van vernieuwing komt niets in huis. De vraag van de Lommelaar naar een “nieuw” evenwicht in Lommel, moet plaats maken voor de honger naar mandaten door de SP-a.

Deze onlogische stap kan enkel verklaard worden door een voorakkoord dat beide verliezers aan elkaar verbindt. N-VA betreurt deze gemiste kans op een vernieuwde en brede coalitie in Lommel.

Met 1.151 voorkeurstemmen is Peter Luykx de nieuwe vertegenwoordiger van N-VA in de gemeenteraad. Hij scoort hiermee beter dan bijna alle SP-a kandidaten tenzij dan de ex-burgemeester en minister.

N-VA zal tijdens de komende zes jaar de nadruk blijven leggen op inhoud en behoorlijk bestuur. Wij zullen vanuit de oppositie ons vernieuwend en constructief, maar ook kritisch en vastberaden inzetten voor Lommel.