Spelen met de Lommelaar : Stadsbestuur laat BPA Hertog-Jan met vlaggetjes beoordelen

Op 7 april 2011

Lommel - Peter Luykx was op 5 april getuige van een vreemd vlaggenspel waarbij de Lommelaar groene of rode vlagjes kon neerplanten op een papieren grondplan van de Hertog Jan-site. Je kon een bestaand BPA (Bijzonder Plan van Aanleg) afkeuren, goedkeuren of veranderen zonder dat je wist wat eigenlijk wel of niet toegelaten was in die BPA. De schepen van Ruimtelijke Ordening deelde letterlijk mee :  "dat gaan we u niet allemaal uitleggen, want dan  begrijpt straks hier niemand nog iets van...". Uit deze uitspraak geeft zij aan dat de Lommelaar blijkbaar  niet erg hoog ingeschat wordt.  Hij mocht wel op een bijna infantiele wijze met papieren vlaggetjes spelen. Op zeker moment suggereerde de stad dat in de wel erg grote voortuin van één wooncomplex er misschien wel plaats was voor een extra gebouw. "Dan zet u daar gewoon een rood vlaggetje", zei schepen Caerts.  Op privaat terrein van de mede-eigenaars! Want volgens de schepen zijn "alle suggesties welkom." Consternatie en grote ongerustheid bij de circa 40 mede-eigenaars die in paniek gebeld werden door één van hun confraters en in groep naar het stadhuis trokken uit vrees dat er toelating gegeven zou worden om in hun voortuin te bouwen en dit bij monde van anonieme vlaggetjes. Chaos - ongerustheid en veel te weinig groene vlaggetjes waren het gevolg.

Wat is de werkelijke bedoeling van dit pseudodemocratisch experiment? Vermoedelijk duiken straks een aantal verruimingen op van het bestaande plan die aan de basis liggen van dit vlaggenspel en die dan verdedigd worden met het argument dat zij door het volk zelf in de vorm van een vlagje geplant werden. Maar in feite wil men op maat van enkele hinderlijke beperkingen in het BPA een nieuwe GRUP lanceren. Nochtans is dit BPA niet zo oud en werd het te vuur en te zwaard verdedigd door het vorige sp.a- bestuur. Sommige bouwprojecten zijn nog volop in uitvoering. De gronden werden trouwens destijds verkocht onder de strikte voorwaarden van het BPA via een aanbesteding.  De bouwvergunningen van de recente projecten mochten enkel volgens de regels van wat de schepen noemde "een wel erg rigide (strikte) BPA". Wat toen niet kon binnen het BPA mag in het volgende GRUP weer wel. Wat lange termijn-visie betreft kan dat tellen.  “Hier steekt een verborgen agenda achter om enkele problemen uit de wereld te helpen.  Zeg dat dan zo en schotel de concrete problemen die je zelf veroorzaakt hebt als bestuur voor aan de burger.  Camoufleer deze tekortkomingen niet met een vlaggenspel.  Dan dient inspraak als dekmantel voor cliëntelisme”, besluit Peter Luykx.