U bent hier
Spoorontsluiting Noord-Limburg : Vervotte laat niet in haar kaarten kijken
Brussel - In de Kamercommissie Infrastructuur vroeg N-VA Kamerlid Peter Luykx vandaag een stand van zaken op over de haalbaarheid van de elektrificatie en de ontdubbeling van lijn 19 (Mol – Hamont – Weert). Minister Vervotte liet niet in haar kaarten kijken, maar koppelt een mogelijke elektrificatie aan de onderhandelingen over de Ijzeren Rijn en de heropening van de historische Lijn 18.
Minister Vervotte bevestigde dat bij de elektrificatie van lijn 15 (die Mol en Herentals verbindt) alvast rekening gehouden werd met een mogelijke uitbreiding van Lijn 19 richting Hamont. Het tractiestation van Mol werd berekend op deze extra capaciteit.
Maar de minister bleef erg voorzichtig in haar uitspraken over een precieze timing en de inhoud van de studie met betrekking tot de spoorontsluiting van Noord-Limburg. Zij heeft haar collega van Mobiliteit in de Vlaamse regering gevraagd dat zowel De Lijn als de NMBS de rendabiliteit en de technische mogelijkheden onderzoeken voor het personen- en goederenvervoer. Vervotte argumenteerde dat de uiteindelijke beslissing afhangt van de onderhandelingen over de Ijzeren Rijn en de keuze tussen de heropening van Lijn 18 (Hasselt-Neerpelt) of de aanleg van een light rail.
N-VA Kamerlid Peter Luykx : “Hopelijk wordt het eindeloos durend dossier van de Ijzeren Rijn niet het zwaard van Damocles voor de elektrificatie en de ontdubbeling van Lijn 19. De dagelijkse kommer en kwel van de treinreizigers verdient een snelle oplossing !” Immers, volgens de Duitse Frankfurter Rundschau in een bericht van 22/01 zou de Ijzeren Rijn op de schraplijst van projecten staan die de Duitse Bahn als te duur beschouwt. De Duitse Ambassadeur zou volgens Vervotte deze berichten tegengesproken hebben. Peter Luykx blijft dit dossier op de voet opvolgen en rekent erop dat er evenwichtige maar snelle keuzes gemaakt worden in dit dossier.