Spoorplan Noord-Limburg: Licht aan het einde van de tunnel?

Op 24 september 2010

Lommel - Eind juni stoomde de NMBS haar toekomstvisie klaar met  het oog op de infrastructurele opwaardering van zowel Noord-Limburg als de Kempen. Concrete, beloftevolle plannen die op veel bijval konden rekenen van menig gemeentebestuur. De ontsluiting van voornamelijk Noordoost-Limburg blijft een van de grootste pijnpunten van België. Infrabel, de infrastructuurbeheerder van ons spoorwegennetwerk, meldt intussen dat het vooralsnog geen budgettaire ruimte voorziet om de broodnodige werken op te starten. Als N-VA volksvertegenwoordiger diende ik alvast schriftelijke vragen in bij minister van Overheidsbedrijven Vanackere en staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe. Ik informeerde zo naar de toekomstperspectieven voor de Lommelse en Limburgse treingebruikers.

Het Limburgse spoorwegennetwerk blijft vandaag de grote blinde vlek op de NMBS-kaart. Het feit dat werken uitblijven is onbegrijpelijk. Ook wanneer de NMBS een nieuwe dienstregeling presenteert wordt het reiscomfort van de lijn Neerpelt-Antwerpen steeds over het hoofd gezien. Nochtans kan de regio Noord-Limburg-Kempen buigen op een ruime achterban van ongeveer 700.000 inwoners. Overvolle treinen tonen dagelijks aan dat het tracé steeds meer gebruikers kent. Ook Lommelaars trekken massaal naar hun werk in Antwerpen en Brussel, thuishavens van overheidsinstanties die bovendien voorzien zijn van een hoge tewerkstellingsgraad dankzij hun industriële activiteit.

Gebrekkige voorzieningen

Ruim een half jaar geleden polste ik bij toenmalig minister van Overheidsbedrijven Vervotte reeds naar de mogelijkheden om het Noord-Limburgse treinaanbod te verhogen. Uit haar antwoord begreep ik dat enige vooruitgang gefnuikt werd door het enkelsporig karakter van de lijn. Door de afwezigheid van een verbinding worden inwoners uit Oost-Limburg zelfs verplicht om op eigen kracht de stations van Neerpelt of Genk te bereiken. Een overheid, die het gebruik van het openbaar vervoer wil stimuleren, mag daarom niet blind zijn voor het gebrek aan voorzieningen in een omvangrijke regio die bovendien economisch kwetsbaar is.

De plannen die de NMBS onlangs formuleerde zagen er veelbelovend uit en bewijzen dat zij het gebrek erkent. De elektrificatie van het traject Herentals-Mol en een verdubbeling van de spoorweg tussen Mol en Hamont zouden het spooraanbod en treincomfort in Lommel en Noord-Limburg gevoelig doen stijgen. Zo zouden pendelaars om het half uur een beroep kunnen doen op rechtstreekse verbindingen naar zowel Antwerpen als Brussel. Allesbehalve een overbodige luxe! In het najaar hakt de federale regering de knoop door over de mogelijke financiering van de plannen van de NMBS. Wordt het licht aan het einde van de tunnel opnieuw uitgeknipt of mag de waakvlam van de hoop op een doorbraak blijven flakkeren? Noord-Limburg mag dit keer niet in de kou blijven staan. Elke treinreiziger mag hierbij op mijn steun rekenen !