Stadsbestuur levert eerst goedkeuring en gaat dan nadenken over visie

Op 23 mei 2007

Lommel - Tijdens de jongste gemeenteraad stelde fractieleider Peter Luykx het stadsbestuur vragen over de bouwplannen op de hoek Gasstraat en Astridpark in het centrum van Lommel. Pal tegenover café De Kroon zou een Vatana winkel van 4.600 m2 met appartementen en hotel gevestigd worden. De plannen werden kort toegelicht voor de raadsleden op een voorafgaande commissie. Deze riep echter meer vragen dan antwoorden op.

Het is juist dat op deze bewuste plaats een verdere vernieuwing van de dorpskern wenselijk is. En het is ook correct dat de huidge BPA ( de voorwaarden waaraan je moet voldoen bij nieuwbouw) dit niet toelaat. Dus zouden we best eens nadenken hoe we de spelregels aanpassen zodat investeerders wel bereid zijn om te bouwen. Een groeiende stad moet immers nadenken over haar stedenbouwkundige visie.

Maar volgens N-VA zijn er echter enkele merkwaardige kronkels in dit dossier. In de eerste plaats de volgorde waarop het stadsbestuur te werk gaat. Op basis van bestaande voorontwerpen en plannen van de ontwikkelaar riskeert men nu visie op maat van één project te schrijven. Het studie bureel dat aangesteld werd om een nieuw GRUP (gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan) op te stellen, moet onafhankelijk en los van dit concrete project haar werk doen. Zij dient rekening te houden met de leefbaarheid van de dorpskern, de architectuur, de mobiliteit maar ook met de ruimere visie op hoe we Lommel willen organiseren. In het verleden pleitte het stadsbestuur om grote winkelcomplexen buiten de woonkern te vestigen maar nu opnieuw in het centrum.

Ten tweede wekt het stadsbestuur de indruk dat het project al goedgekeurd is nog voordat er GRUP is, voor dat er een bouwaanvraag is, voor er een bouwvergunning is en zelfs voor de ontwikkelaar eigenaar is van de betrokken panden. Op 31 oktober meldt het stadsbestuur in het Lommels contact dat:  “Het stadsbestuur bijzonder verheugd is met het  nieuwe project ...”  en “ op korte termijn zal een bouwaanvraag ingediend worden…”   Het lijkt wel of het stadsbestuur zelf en niet een privé ontwikkelaar promotor is van dit vastgoedproject.
Zij verdedigt het project door dik en dun en gaat in tegen diverse negatieve adviezen:

De Gecoro  laat noteren op  08/11/2006 dat het voorgestelde project niet overeenstemt met de bestaande BPA en dat het dus om “speculatieve stedenbouw” gaat.  Zij stelt ook dat de omvang van het project een grondige studie vraagt van de impact op de omgeving. De Gecoro geeft een ongunstig advies wegens  gebrek aan stedenbouwkundige visie en architectuur en nood aan verdere studie i.f.v.  draagkracht van de omgeving en mobiliteit.

Het nationaal Sociaal economisch comité voor distributie  (NSECD) geeft op 13 december 2006 een ongunstig advies.  Zij zegt dat het project  “het commerciële evenwicht danig zal verstoren en dat de commerciële leefbaarheid van velen in het gedrang komt.” Bovendien zal “ het mobiliteitsprobleem verergeren.”

Dus wat doet het stadsbestuur? Zij neemt op 29 december 2006 (enkele dagen voor het einde van de legislatuur) een gunstige beslissing om vergunning af te leveren aan Vatana  tot het oprichten handelsvestiging. Dat deze beslissing op de valreep nog goedgekeurd werd komt zeer merkwaardig over.

Nieuwe investeringen zijn welkom in Lommel, maar is een grootschalig winkelpand in het hartje van Lommel wel de beste keuze?  N-VA wil dat een visie voor Lommel uitgewerkt wordt op basis van evenwichtige argumenten waarbij rekening gehouden wordt met alle betrokkenen: de bewoners in het centrum en de handelaars. Het gezicht van Lommel mag niet enkel bepaald worden door één vastgoedproject. Er is nood aan een MOBER studie de weerslag op de parkeergelegenheid moet uitspitten. De beslissing over de inplanting van zo een grootschalig winkelcomplex mag niet op een drafje worden genomen maar slechts na ernstig en uitvoerig overleg.