Stadsbestuur scoort vóór de aftrap

Op 18 september 2012

N-VA-lijsttrekker Peter Luykx vindt dat de Lijst van de Burgemeester zondigt tegen de regels van het spel. "Uitgerekend op dit moment - zonder akkoord over een locatie en zonder duidelijkheid over de financiering of haalbaarheid - een nieuw stadion aankondigen is pure verkiezingsretoriek."

Energieneutraal stadion

In augustus vorig jaar sprak tweedeklasser Lommel United haar ambities uit om binnen 3 jaar als eersteklasser in een nieuw stadion te spelen. Vooral het Kristalpark geniet de voorkeur om een multifunctioneel stadion met kantoorruimte op te trekken voor 10.000 toeschouwers. Het project wordt op 30 miljoen euro geraamd. De N-VA staat achter een multifunctioneel stadion voor een eersteklasser. Maar de N-VA fractie benadrukte al eerder dat steun vanwege het stadsbestuur aan de club helder en transparant op papier moet worden gezet.

Eigenaardige timing

Nog vóór de aftrap wil het stadsbestuur het doelpunt van het jaar scoren. Zonder GRUP of duidelijkheid over de inplanting van het stadion kondigt zij nu al het project aan. Dit is een prachtig staaltje aankondigingspolitiek dat in het verleden al meermaals deuren heeft gesloten. Denken we daarbij aan het olympisch zwembad, de bouw van een volwaardig Noord-Limburgs dierenasiel, een nieuwe megalomane tennishal, de nieuwe paarden-manège, enz….”

Elke speler zijn taak

N-VA Lommel steunt Lommel United als commerciële onderneming in haar ambities.  Ook de N-VA beseft dat een gezonde eersteklasser bijdraagt aan het positief imago van de stad. Maar de club staat zelf in voor een sluitend businessplan, sportieve toekomstvisie en afspraken met privé-investeerders.  Voordat een investering van die omvang op het industrieterrein of elders komt, dient  hier duidelijkheid  over te bestaan. Alvorens een nieuwe GRUP te lanceren of dure studies te doen zou de club best eerst alle partijen informeren over haar plannen.  We staan voor enkele weken van een nieuwe legislatuur, nu belangrijke keuzes aankondigen is niet verstandig.