Stadsbestuur stuntelt opnieuw in het dossier stadslaan

Op 3 juli 2013

Stadslaan of Stuntellaan ? In de saga van de stadslaan blijft het gebrek aan communicatie alvast de enige  constante. Maandag 1 juli 2013 werden de voortuinen van diverse eigenaars  in de Koning Albertlaan zorgvuldig opgemeten, van haag tot brievenbus en zelfs tot aan de voordeur. Er werden foto’s gemaakt van de private eigendommen. De stad Lommel gaf hiervoor opdracht aan het studiebureau Grontmij.  Maar Stad Lommel lichtte de bewoners hierover vooraf NIET in. De bewoners hadden het raden naar de bedoeling van deze opmetingen en werden evenmin gevraagd om toelating te geven aan de landmeters om het privédomein te betreden. Gevolg is dat heel wat bewoners zich een hoedje schrokken toen hun eigendom opgemeten werd. Enkele stadslaanbewoners weigerden daarom ook de toegang tot hun eigendom.

Vorig jaar in maart werden de bewoners al eens getrakteerd op een onaangekondigde snoeibeurt van de bomen in hun voortuin.  De werken veroorzaakten verschillende beschadigingen aan privé-eigendom.

Opnieuw vergat men de bewoners vooraf te verwittigen waardoor het ongenoegen alleen maar toeneemt. De onaangekondigde opmetingen op privéterrein is de zoveelste miskleun in het verhaal van de Stadslaan. Van bij de chaotische start van het nieuwe verkeerscirculatieplan drie  jaar geleden verzet N-VA zich tegen de eenzijdige plannen van het stadsbestuur. De bewoners wachten tevergeefs op een studie die de geluidshinder en de effecten op het milieu in kaart brengt. Ook de enquêtes die bij de bewoners eerder dit jaar werden afgenomen zorgden voor frustraties. Tijdens deze gesprekken werden voorontwerpen gepresenteerd en individuele opmerkingen opgetekend. Wat daarmee gebeurd is, bleef voor vele bewoners lang een raadsel.

Drie jaar nadat de stadslaan aangekondigd werd sukkelt dit dossier van de ene miscommunicatie in de andere.  Niemand weet hoe de laan eruit zal zien, hoeveel ze zal kosten en wanneer de werken starten. Enkel het drukke verkeer wordt momenteel al omgeleid door deze eens zo rustige woonstraten.