Stadslaan Lommel

Op 2 juli 2012

De gezamenlijke oppositie (CD&V, N-VA en Aktief) protesteert met klem tegen het gebruik van belastinggeld voor een verkiezingsbrochure van de meerderheid. Het stadsbestuur zet alle middelen in om het ongenoegen over de stadslaan in Lommel te minimaliseren.  Met een dure kleurenfolder van liefst 16 bladzijden (die huis-aan-huis werd bezorgd) wordt een idyllisch beeld geschetst van de toekomstige stadslaan in Lommel. De werkelijkheid is heel wat minder rooskleurig dan de verkiezingstaal in deze brochure. 

De gezamenlijke oppositie (CD&V, N-VA en Aktief) protesteert met klem tegen het gebruik van belastinggeld voor een verkiezingsbrochure van de meerderheid, die suggereert dat dit voorstel (unaniem) goedgekeurd is, maar het niet aandurft om het voorwoord te ondertekenen.

De werkelijkheid is dat de leefbaarheid van de bewoners van de stadslaan dramatisch verslechterd is. Het stadslaanexperiment dat twee jaar geleden opgestart werd, loopt duidelijk mank. Het drukke verkeer wordt nu naar woonstraten geleid die niet aangepast zijn aan dit doorgaand verkeer. Gevolg: onveiligheid en onleefbaarheid. De verkeersproblemen zijn helemaal niet opgelost en de files blijven.

Met behulp van ontwerpfoto's van de stadslaan wordt de indruk gewekt dat de stadslaan moeiteloos kan worden uitgevoerd op het bestaande traject. Het bestuur schrikt er niet voor terug om de afbeeldingen te fotoshoppen en de huizen naast de stadslaan eenvoudig wat "op te schuiven".  Het bestuur geeft de verhoudingen tussen de stadslaan en de bestaande woningen onjuist weer.  Bovendien schetst de brochure een onvolledig beeld van de uiteindelijke plannen én ze spreekt zich niet uit over de (verkeers)toestand van de winkelstraten.

Als uitsmijter kondigt het stadsbestuur opnieuw de fietssuggestiestroken aan. Die werden al meer dan een jaar geleden met spoed aangekondigd als 'tijdelijke' maatregelen om de onveilige situatie wat in te dijken. Onveiligheid die het bestuur eerst zelf creëerde. Trouwens fietssuggestiestroken geven een vals gevoel van veiligheid en geven geen juridische zekerheid bij mogelijke ongevallen. De stroken kosten 175.000 euro en zouden bij aanleg van de stadslaan weer verdwijnen.

Dit artikel werd mee ondertekend door Jan Bouly, fractieleider voor CD&V Lommel en Staf Henderickx, fractieleider voor Aktief.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is