Stadslaanenquête N-VA Lommel : “Bevolking wil duidelijkheid”

Op 26 juni 2009

Lommel - N-VA organiseerde een enquête over de toekomstige Stadslaan.  Zij wil weten of er wel een voldoende groot draagvlak is voor de plannen van het stadsbestuur. Bij de opmaak van de verkeerskwaliteitstudie door studiebureel LIBOST gaven slechts 27 bewoners hun mening. N-VA verzamelde 244 antwoordformulieren, het meest opvallende resultaat is  dat 92% van de ondervraagden vindt dat er onvoldoende overleg plaatsvindt tussen het stadsbestuur en de Lommelse bevolking.

N-VA-fractieleider Peter Luykx presenteerde deze resultaten tijdens de jongste gemeenteraadszitting.  Uit de enquête bleek dat 63 % van de ondervraagden vindt dat een stadslaan - die o.a. de Koningin Astridlaan, Albertlaan, Kapelstraat en Onderwijsstraat zal hertekenen – géén oplossing biedt om de verkeershinder aan te pakken.  Ruim 70% van de ondervraagden vindt dat er te weinig parkeerplaatsen zijn in het stadscentrum.  60 % staat wel achter de plannen om de Kerkstraat autovrij te maken.  Belangrijke vaststelling is dat uit de ruim 244 antwoordformulieren maar liefst 92%  van oordeel is  dat er onvoldoende overleg plaats vond tussen het Stadsbestuur en de Lommelse bevolking. Dit betekent dat zowel voorstanders als tegenstanders van de stadslaan die mening delen.

Het stadsbestuur kondigt nu eens de plannen aan als een voorstel waarover nog gepraat kan worden, dan weer zegt het bestuur dat een stadslaan de enige oplossing is.  Vele bewoners zijn in de waan dat het maar om een onderzoek gaat en dat nog niets beslist is. Maar is dit wel zo?  Fractieleider Peter Luykx vroeg het tijdens de zitting aan schepen Kris Verduyckt: “ Komt de aanleg van een stadslaan er sowieso en kan er  enkel nog onderhandeld worden over de modaliteiten of bestaat de mogelijkheid dat het hele plan alsnog afgevoerd wordt ?”  De schepen bleef het antwoord schuldig. Over duidelijke communicatie gesproken…

Zonder draagvlak is het hele project bij voorbaat gedoemd om te mislukken.  Met de aangekondigde 18,5 brede boulevard riskeren vele inwoners hun voortuin te verliezen. Zij hadden in de eerste plaats meer en duidelijker betrokken moeten worden. Welke impact kan een drukke stadslaan of ring voor hun deur hebben ?  Wat zijn de effecten van fijn stof, geluidshinder en trillingen voor de huizen die grenzen aan deze ring? Allemaal vragen die onbeantwoord blijven. Luykx vroeg het aan de schepen: ”Zal het stadsbestuur wel of niet alsnog een studie laten uitvoeren over deze effecten?”  De schepen bleef het antwoord schuldig. Over duidelijke communicatie gesproken…

Vast staat wel dat de N-VA-fractie de plannen voor de Stadslaan met argusogen zal blijven volgen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is