Tegenvallende doorstorting aanvullende personenbelasting kost Lommel geld

Op 15 december 2013

“Lommel draait op voor een begrotingstruc van de regering Di Rupo.” Tot die conclusie komen N-VA-fractieleider Peter Luykx en raadslid Johan Bosmans. Recente cijfers van de FOD Financiën tonen aan dat in 2013 in totaal 195 miljoen euro aan aanvullende personenbelasting (APB) minder wordt doorgestort aan de Vlaamse gemeenten. Door deze ingreep van de regering ontvangen de gemeenten pas begin 2014 dit bedrag. De  N-VA vraagt op de begrotingsbespreking naar de impact op de Lommelse stadskas. Peter Luykx en Johan Bosmans dienden alvast een motie in en verzoeken het stadsbestuur protest aan te tekenen bij de federale regering.

Lommel draait mee op voor begroting Di Rupo

De federale overheidsdienst Financiën keert dit jaar een lager bedrag aan aanvullende personenbelasting uit dan vorig jaar beloofd. Naast de algemene personenbelasting betaalt de Lommelaar 6% aanvullende personenbelasting. Johan Bosmans : “Onze fractie zal bij de begrotingsbespreking peilen naar de financiële impact van deze maatregel voor Lommel. Globaal genomen is de APB goed voor 20% van de stedelijke inkomsten. Deze verminderde terugbetaling kan nare gevolgen hebben voor de jaarrekening 2013. Bij tegenvallende ramingen moet Lommel geld lenen om tijdelijke kastekorten op te vangen of haar reserves aanspreken. In het eerste geval betaalt de stad extra intresten, in het tweede geval verliest ze intresten. De Lommelse belastingbetaler is in beide gevallen de verliezer.”

N-VA dient motie in bij Stad Lommel

Deze begrotingstruck van de federale regering treft alle Vlaamse steden en gemeenten. De verminderde doorstorting van de aanvullende personenbelasting wordt voor de Vlaamse gemeenten op 195 miljoen euro geschat. Opvallend : Waalse gemeenten ontvangen 16,9 miljoen euro meer dan geraamd. Peter Luykx : “De N-VA heeft daarom een motie ingediend. Daarin roept onze fractie het stadsbestuur op schriftelijk bezwaar aan te tekenen bij de federale overheid tegen deze werkwijze. Deze maatregel moet teruggeschroefd worden en in de toekomst vervangen worden door een stabiel voorschottensysteem zoals dat nu reeds het geval is voor de gemeentelijke opcentiemen.”