Verkeersplan Lommel : kwaliteitsplan of mislukt experiment?

Op 30 oktober 2010

Lommel:  N-VA Lommel trekt aan de alarmbel. Het grote verkeerskwaliteitsplan van de stad lost de verkeersproblemen niet op. Sinds de lancering van dit verkeersexperiment nemen de klachten hand over hand toe. Bovendien hekelt N-VA de averechtse uitvoering. Het stadsbestuur spant de kar voor het paard.

Op 19 juni werd Lommel voor het eerst geconfronteerd met de nieuwe verkeerssituatie. Uitgerekend op de dag dat het drukbezochte evenement ‘Beeldig Lommel’ plaats vond, versteenden niet alleen de levende beelden, maar ook het Lommelse verkeer. De chaos was compleet. Terwijl de verantwoordelijke schepen in het buitenland vertoefde, werd de stadslaan in Lommel een feit. De onduidelijkheid was troef en vele automobilisten maakten prompt rechtsomkeer. Het centrum van Lommel leek afgesloten.

De introductie van de nieuwe verkeerscirculatie verliep niet alleen chaotisch maar wordt ook in stuk en brok uitgevoerd. De nazorg van deze mislukte start sleept na vier maanden nog steeds aan. Zo worden vandaag nog steeds wegmarkeringen bijgeschilderd en voorrangsborden bijgeplaatst. De verkeerslichten in de Leopoldlaan – die volgens de stad een essentieel onderdeel waren van het verkeersplan - staan er tot op vandaag niet. De verantwoordelijke schepen lijkt wel een leerling tovenaar die aan de verkeerde knoppen van dit experiment draaide en nu de controle verliest. Wanhopig probeert hij via bijkomende maatregelen – meestal lapmiddelen – de uit de hand gelopen chemische reactie bij te sturen.

Wat was nu eigenlijk de bedoeling? De hoeveelheid verkeer in het centrum is niet verminderd, alleen het parcours is veranderd. Niet het doorgaand verkeer wordt ontmoedigd, wel de bezoekers die in Lommel willen shoppen. De lokale middenstand klaagt dat haar winkels niet bereikbaar zijn. De files zijn niet opgelost doch enkel verplaatst. Nu sta je stil in de Hoevenstraat, Astridlaan, Leopoldlaan èn de Stationsstraat. Op piekmomenten schuif je in Lommel nog altijd aan in de file. Sneller of eenvoudig op uw bestemming? Vergeet het. De automobilist rijdt verloren in een doolhof van éénrichtingsverkeer en maakt nodeloze omwegen en extra kilometers. De onduidelijke bewegwijzering en het ontbreken van belangrijke parkeerpools, leidt tot een stijging van het “zoekverkeer” in en rondom het stadscentrum.  Fietsers en voetgangers worden geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties. De leefbaarheid voor de bewoners aan de stadslaan is dramatisch verslechterd.

De stadslaan zou een onderdeel moeten zijn van een globaal verkeersplan waar alle Lommelaren goed bij varen. Maar nu zijn de bewoners van de Stadslaan de dupe van een plan dat niet werkt en waar geen enkele Lommelaar baat bij heeft. De bewoners zijn niet te spreken over de abrupte invoering van een stadslaan. “In feite werden woonstraten omgetoverd tot drukke verkeerswegen. Deze straten zijn niet uitgerust tegen de drukte en hoge snelheden waarmee het verkeer nu door de bebouwde kom raast. In de Albertlaan, Kapelstraat en Astridlaan rijden tot 1.500 auto’s op piekmomenten met veel lawaai door de straten waar een snelheidsbeperking van 50 km/u geldt. Vele eigenaars vrezen bovendien dat door de verbreding van de weg de voorkant van hun woning aan het toekomstige voetpad zal grenzen.  Een echte leefbaarheidsstudie werd nooit uitgevoerd.  De bewoners willen solidair zijn met Lommel, maar de rekening enkel en alleen aan hen presenteren, getuigt niet van solidariteit met de stadslaanbewoners.

De N-VA-fractie stemde als enige partij tegen de “versnelde” invoering van de Stadslaan. Peter Luykx, fractieleider voor N-VA Lommel, begrijpt vandaag de aanpak van het stadsbestuur nog steeds niet: “Bij de invoering van de nieuwe verkeerscirculatie werden alle regels van de logica op een hoopje gegooid. Een logische aanpak zou zijn dat

-          voor men de eerste spade in de grond steekt, een volledige studie klaar is waarin alle alternatieven voor de verkeersdrukte onderzocht worden.

-          men een volledig stappenplan van de uit te voeren werken koppelt aan een realistische timing en budgetten.

-          men eerst de hoeveelheid doorgaand verkeer doet afnemen door bovenlokaal het verkeer af te wikkelen.

-          de stad, in overleg met de aangrenzende bewoners, van bij het begin duidelijkheid verschaft over de definitieve vorm van de Stadslaan.

-          dan pas een eventuele ring of laan wordt aangelegd in haar definitieve vorm.

-          tot slot, en niet als eerste ,het verkeer door de geplande straten wordt gestuurd.

Tijdens de gemeenteraad van 26 oktober jl. deelde Schepen Verduyckt mee dat hij nu bezig is met een selectieprocedure om een bureau aan te duiden dat hen zal begeleiden om de parkeerproblematiek aan te pakken. Peter Luykx: “Dit had vooraf moeten gebeuren. Eerst het startschot geven voor verkeer en dan pas de vraag stellen hoe we het parkeerprobleem oplossen, is de kar voor het paard spannen.”

Dit verkeerskwaliteitsexperiment dreigt een jarenlang hindernissenparcours te worden voor Lommel. N-VA roept het bestuur op om de klok nu terug te draaien en haar huiswerk opnieuw te doen. Nu kan het nog. Herschrijf het scenario en start met de werken op de première. De huidige generale repetitie verdient geen applaus.