Volkslening Vanvelthoven is commerciële deal

Op 27 september 2013

N-VA is blij dat Lommel het natuurgebied Sahara wil omvormen tot heidegebied. De N-VA-fractie is wel verbolgen  over de wijze waarop burgemeester Vanvelthoven de financiering aankondigt.  Zij kondigt dit aan als een volkslening.  Maar in feite gaat zij een gewone lening aan bij een vrij onbekende bank en roept  de Lommelse bevolking  op haar spaarcenten ook bij deze bank te beleggen in ruil voor een (kleine) commerciële korting.  Ethisch onverantwoord en er blijven vele vragen.

Lommelse lening is commerciële deal en geen volkslening.

Eerst even uitleggen wat bedoeld wordt met een volkslening.  Dit is een  lening die op de markt wordt gebracht door de overheid in samenwerking met de banken. Naar de burger toe betreft het een spaarproduct waarin kan worden belegd tegen een gewaarborgde rente, die boven de spaarrente zal liggen, en die belast zal worden aan een tarief van 15% roerende voorheffing.  Zo kan de overheid bijvoorbeeld geld inzamelen voor de bouw van een nieuwe sporthal of buurthuis en de burgers daarvoor een marktconforme vergoeding betalen via interesten.

Dit is hier niet het geval.  N-VA-fractieleider Peter Luykx : “De stad geeft geen lening uit maar leent zelf geld en sluit een commerciële deal met de bank om korting te krijgen in ruil voor haar oproep naar de Lommelaar om zijn spaarcenten bij deze bank te beleggen.  Zij begeeft zich daarmee ethisch op glad ijs.

Vele Vragen

De bank zou een korting geven van 0,2 %.  Maar welke basisrente betaalt de stad en welke voorwaarden legt de bank aan de stad op? Hierover is helemaal geen duidelijkheid.

Hoeveel bedraagt deze korting dan eigenlijk in absolute cijfers?  Op een bedrag van 400.000 euro kan 0,2 % toch niet zo’n groot verschil maken ?

Wat indien de Lommelaar de vooropgestelde 200.000 euro niet spaart bij de bank naar keuze van de stad Lommel?  Blijven de voorwaarden dan wel de meest gunstige?

Wat indien slechts 199.000 euro door Lommelaars belegd wordt en niet de minimale 200.000 euro ?  De deal gaat niet door en de bank heeft er een mooi spaardersaandeel bij gewonnen.

Het stadsbestuur strooit zand in de ogen van de Lommelaar door te spreken over een volkslening. Of de Lommelaar nu wel of niet zijn spaarcenten bij deze bank belegt, verandert niets aan de keuze om heidegebied te creëren.