De uitdager (HBVL 30 mei 2018) Karel Wieërs

Op 21 juni 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

“Een andere meerderheid met de N-VA erin”, is kort samengevat de ambitie van N-VA-Lommel. Na net geen 30 jaar ‘rood’ bewind, willen Karel Wieërs en de zijnen met thema’s als mobiliteit, buurtwerking en ondernemen de tweede partij in Lommel te worden. “Burgemeester worden is niet mijn prioriteit, maar als de vraag komt, dan zeg ik ja”, aldus Wieërs.

Dat Karel Wieërs in plaats van Peter Luykx de numero uno op de N-VA lijst is, was misschien verrassend. “Begrijpelijk. Een parlementair heeft misschien wat meer uitstraling. Maar binnen de partij was dit een keuze die al lang vast lag. Ik ga mij met Lommel bezighouden, terwijl Peter in Brussel zijn werk heeft.” En dat er veel werk in Lommel is, begrijpt Wieërs vooral uit de vragen, klachten en opmerkingen van de Lommelaren. “Mobiliteit blijft belangrijk. In het centrum maar ook daarbuiten. Het plan moet in zijn totaliteit worden herbekeken. Er zijn ingrepen buiten het centrum nodig om de winkelstraten te ontlasten. Zeker de Kerkstraat. De inrichting is heel mooi. Alleen jammer dat die vooral tot haar recht komt wanneer ze verkeersvrij is. En ja, wij beseffen zeker dat dit een heel moeilijke discussie is. Maar begin al eens met de woensdag- en de zaterdagnamiddag het verkeer in de winkelstraat te verbieden. Het zou Lommel als winkelstad een ander elan geven.”

Op het parkeerbeleid heeft N-VA ook een eigenzinnige kijk. “Maak het bijna gratis. En zorg dat er wat wordt gedaan aan die hoge huurprijzen in de winkelstraten. Als stad heb je uiteraard weinig in de pap te brokken. Maar gewoon een gesprek aangaan met de verhuurders/eigenaars kan al veel veranderen. En zo creëer je andere omstandigheden en kan Lommel zijn koppositie in Noord-Limburg houden.”

Armoede

Meningen en plannen heeft N-VA zat. Ook over de budgetbesteding. “Vader en zoon Vanvelthoven hebben hier een paar enorme prestigeprojecten neergepoot. Het laatste is het geplande zwembad met de allures van Centerparcs. Pure geldverspilling in onze ogen. Wij willen dat dat geld in de toekomst meer naar de burger gaat in plaats van studies en werven. Ik vind het bijvoorbeeld onvoorstelbaar dat in een rijke gemeente als Lommel nog armoede en eenzaamheid bestaan.”

Noord-Zuidschepen

Het eerste wat Wieërs doet als hij in het bestuur zit, is praten met het stadspersoneel. “En een nieuw schepenambt lanceren. De ‘Noord-Zuidschepen’. Lommel moet de motor voor de ontsluiting worden. Er moet iemand mee bezig zijn zodat we in de toekomst geen dingen meer missen door die slechte verbinding.”