Vlaamse regering geeft Lommel een stevige duw in de rug

Op 23 december 2015, over deze onderwerpen: Sport & vrije tijd

N-VA Lommel  verheugd met de Vlaamse subsidie voor een nieuw Lommels zwembad

De Vlaamse Regering besliste vorige week  om 750.000 euro toe te kennen aan de nieuwbouw van een stedelijk zwembad in Lommel. “De bouw van een nieuw zwembad is een dossier dat al ruim tien jaar aansleept. N-VA Lommel vraagt al jaren om een nieuw zwembad. Dankzij de steun van minister Philippe Muyters is het kostenplaatje voor de Lommelaar nu wat lichter.”

Het Lommelse zwembad dat voornamelijk gebruikt wordt door scholen en sportclubs, beantwoordt al lang niet meer aan de behoeftes van een moderne stad of regio.

Na 30 jaar bevindt het bestaande zwembad zich in een slechte staat: het voldoet niet meer aan de huidige Vlarem-normen en toont stilaan ernstige structurele problemen.

Janine Merkelbach , vertegenwoordiger voor N-VA Lommel in het autonoom gemeentebedrijf voor Sport, volgt de voorbereiding van het nieuwe zwembad van dichtbij op:  “Het zwembad wordt niet enkel gebruikt door de eigen Lommelse bevolking, ze heeft een ruime aantrekkingskracht op sportievelingen van buiten de stadsgrenzen."

N-VA Lommel steunt de keuze voor een nieuwbouw boven een renovatie van de bestaande gebouwen.  Fons Hamblok, N-VA gemeenteraadslid en hoofdtrainer van de Lommelse zwemclub: “Het olympische prijskaartje van dit project is nu gelukkig wat goedkoper voor de Lommelaar.  Wij vragen al jaren om een de bouw van een nieuw  bad. Met de steun van onze N-VA minister is ook de financiële pil wat verzacht.”

De N-VA afdeling beklemtoont wel dat het stadsbestuur bij het nieuwe zwembad de nadruk moet leggen bij het sportieve. Volgens hen dient het stedelijk zwembad niet de concurrentie aan te gaan met de omliggende recreatieve zwembaden. Fractieleider Karel Wieërs: “De financiële toelage van minister Muyters, werd duidelijk gegeven met het oog op het uitbouwen van de sportieve infrastructuur, niet om in concurrentie te treden met de bestaande recreatieve toeristische infrastructuur.”